Is het ongezond te slapen in een kamer waarin elektrische apparaten staan?

Hebben elektrische apparaten, wanneer de stekker in het stopcontact zit, maar het apparaat uit staat, een magnetisch veld of iets vergelijkbaars dat ongezond is, vooral als je slaapt?

Bij het sluiten van de vraag: Dank voor alle antwoorden!

14 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (7)

Geen idee, maar ik heb wel een apparaat gehad dat kortsluiting veroorzaakte alleen doordat de stekker in het stopcontact zat.
Algemeen is het beter om de stekker er uit te halen als ze niet worden gebruikt. Het maakt dus wel contact, maar vanuit het oogpunt van de brandveiligheid.
Als je slaapt en er brand uitbreekt.....dat is inderdaad ongezond.

Toegevoegd op 22-05-2009 11:20:25
Stand-by wordt om dezelfde reden afgeraden.
Het geeft ook warmte af. Dat kan je voelen.

Toegevoegd op 22-05-2009 11:31:06
Uitzondering: lampen zijn meestal prima beveiligd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor... Er is rondom elke snoer een elektrisch veld... Maar dat is 1 zo klein, en 2 de sterkte neemt nog eens kwadratisch af, dus de afstand is zo belangrijk om kwaad te kunnen en 3 ook zonder snoer zijn er elektrische velden in de natuur...

Maak je geen zorgen... Het lichaam is een levend organisme en kan heel veel hebben hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Electrisch velden was ook een reden welk gegeven kon worden. Ik meen werkelijk te weten dat er mensen zijn die hun bed neerzetten op een plek dat aardse magnetische banen goede invloed hebben. Zullen zij niet bang zijn met stroom dit te verstoren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet welke reden er allemaal kan zijn om angstig te worden... Vraag het hen... Ik heb die angst niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe ik.
als je doelt op electrosmog...die is er niet alleen in je slaapkamer hoor...

kijk maar even op de volgende sites:
http://www.aquariuswholism.nl/nl/home.html
http://www.straling.nl/index.php

als je iets zoekt om effecten van straling te verminderen of te neutraliseren, denk dan eens aan ozaliet en benzoliet, dat zijn geprogrammeerde zouten...
(door dit te zeggen loop ik wel het risico dat ik Rotaluclac weer over me heen krijg... wacht maar af...)

Toegevoegd op 22-05-2009 12:57:39
nog een interessante site:
http://www.elektrosmognederland.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deva heb je zelf ervaring met die geprogrammeerde zouten? Ben ik erg benieuwd naar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, Deva, als ik zou beweren dat je hooikoorts kunt genezen door precies om 12:00 drie minuten op één been te staan - dan zou ik ook commentaar krijgen. Geheel terecht, natuurlijk. Op één been staan om een allergie te genezen - pffft, hihi! Geprogrammeerde zouten - pffft, hihi! Als ik alleen al bedenk hoeveel kennis ik onder het tapijt zou moeten schuiven om zo'n onzin te geloven - als holist *kan* ik dat niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en ja hoor... Rotaluclac heeft gehapt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk, je zaait FUD, en dat vind ik een slechte zaak.
Laserprinters vallen ook onder elektrische apparaten, en zoals uit zoekresultaten: "laserprinter ozon gezondheid" mijn inziens blijkt, daar wel enige voorzichtigheid mee in acht te nemen.

Toegevoegd op 22-05-2009 13:31:29
+ om een laserprinter in je slaapkamer te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat moet ik verstaan onder voorzichtigheid?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoiets als: Zal ik even alle goeievragen afdrukken op mijn laserprinter welke op mijn slaapkamer staat opgesteld. Zou ik dus niet doen, maar een ander moet dat zelf weten. Ik geef mensen liever iets te overdenken in plaats van te uiten wat zij wel en niet moeten laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Euh? Een apparaat dat een gifgas produceert is gevaarlijk voor de gezondheid - ja, dat klopt. Dat apparaat is elektrisch - ja, dat klopt. En *dus* zijn *alle* elektrische apparaten slecht voor de gezondheid? Ehm, ik mag hopen dat ik de fout in deze redenatie niet hoef uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rotaluclac
Met het woordje "daar" doelde ik de laserprinter. Niet alle elektrische apparaten. Mocht iemand met een laserprinter op zijn slaapkamer mijn antwoord lezen, wat mijn inziens niet helemaal ondenkbaar is, en deze zonder het te weten dat het minder goed is voor je gezondheid enz. gebruikt. Heb ik hiermee een "gezonde" tip gegeven, of niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, ja, inderdaad - beter geen laserprinter op de slaapkamer, daar heb je gelijk in.
Een magnetisch veld kan storend zijn en zelf ongezond voor ons lichaam. Soms wordt ik s'nachts wel eens wakker met een onrustig gevoel, dan zet ik de stand-by van de televisie uit en daarna val ik rustig in slaap.
Een andere ervaring: doordat wij geen verwarming hebben op onze slaapkamer, gebruiken we s'winters bij koud weer een electrische deken in bed, soms vergeet ik hem wel eens uit te zetten en dan word ik s'nachts wakker met een heel akelig en onrustig gevoel, bij het uitschakelen val ik direct weer in slaap en droom heerlijk verder.
Je kan je dan ook afvragen in hoever is dan ook een electrische wekker storend op je nachtrust? En een stopcontact?
En zelfs het hele electrische net in onze huizen? Electrische vloerverwarming? Zeker deze laatste is schadelijk maar de rest?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Electrisch velden was ook een reden welk gegeven kon worden. Ik meen werkelijk te weten dat er mensen zijn die hun bed neerzetten op een plek dat aardse magnetische banen goede invloed hebben. Zullen zij niet bang zijn met stroom dit te verstoren? Was een vraag die ik stelde aan XiniX, maar dat was niet nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hallo Ed in mijn vorige woning lag altijd een zakje benzoliet in de meterkast en het huis voelde goed... nu heb ik in mijn nieuwe huis geen benzoliet en dit huis voelt ook goed... tja wie zal zeggen wat iets doet of niet doet? misschien raken we gewoon gewend en afgestompt door electrosmog en andere zaken, misschien zouden we veel gezonder kunnen zijn met behulp van vanallesennogwat....
ik heb nooit echt goed opgelet wat ozaliet en benzoliet doen... mijn ex was er nogal mee bezig... maar die was erg angstig voor allerlei aandoeningen door allerlei moderniteiten... ik heb dat niet zo en ben dus niet zo bezig met oplossingen zoeken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alslajemelevend, ik heb tegenwoordig dagelijks te maken met de energie van een sterke lyelijn in ons park, het lijkt door niets te verstoren,deze energie is positief en vaak ook helend. We meten wel een afwijking in het magnetisch veld. Electriciteit lijkt geen invloed te hebben. Mijn bed op onze slaapkamer stond eerst op een heel andere plaats, bijna iedere avond hoorde ik muziek en zingen, het ging vaak alsmaar door totdat ik in slaap viel. Toen na een verbouwing het bed anders kwam te staan( noord-zuid ) was de muziek weg, nooit meer gehoord. Ik sliep er aanzienlijk beter. We moeten nog zo veel leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deva, dat electrosmog bestaat weet ik zeker, ik kan het meestal voelen. Maar dat mineralen er invloed op zouden hebben lijkt me nog steeds onwaarschijnlijk, maar ik weet het niet zeker.
Als je met storm in een bos loopt, hoor je ook geen vogeltje zingen, maar ze zingen wel, dus ja, we raken misschien afgestompt en zelfs gewend aan omstandigheden. Het is met deze zaken altijd zo, hoe is het zonder en hoe is het met? Maar alles heeft invloed op alles en dan weet je het nog niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blij, electromagnetisch veld is ook puur natuur. En als het 10 keer gebeurt dat je wakker wordt en de stand-by knop uitzet of de electrische deken en het onrustige gevoel is weg, en je valt daarna gewoon in slaap, dan kan ik met jouw reactie toch niets! Je hebt wel gelijk dat je niet overal zomaar wat achter moet zoeken maar dat doe ik ook heus niet ik ben en blijf erg kritisch. Al zou je dat niet van mij denken.
Tegenwoordig kunnen ze met een bepaald app straling meten! ze kunnen tegenwoordig ook aardstraling meten. Niet zo ver bij ons is er loopstal ( stal voor koeien) op een andere plek gebouwd omdat de koeien op die plaats ziek werden. Wil je het weten je kunt het laten meten.

http://www.stopumts.nl/doc.php/Veel%20gestelde%20vragen/33
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, wauw, een apparaat om aardstralen te meten! Dat is echt revolutionair! Het zal niet heel lang meer duren voordat de uitvinders van dit apparaat de Nobelprijs krijgen! En dat is serieus! De theorie van Alfred Wegener werd eerst ook afgewezen door de wetenschap. Maar later bleek dat hij gelijk had! De Nobelprijs bestond toen nog niet, en misschien heeft hij zijn gelijk pas postuum gekregen - dat weet ik zo niet uit m'n hoofd. Maar toen eenmaal op een andere manier werd aangetoond dat hij gelijk had, werd zijn theorie alsnog geaccepteerd. Hetzelfde voor Marie Curie. Haar theorie werd eerst ook verworpen. Maar ze zie: jongens, kijk maar, als je zus en zo doet met dit soort materiaal, dan zul je het effect zien. Men controleerde het, men kwam erachter dat ze gelijk had - en ze kreeg de Nobelprijs! Dus hier zal hetzelfde gebeuren! Een tot nu toe verguisd idee, dat van de aardstralen, kan nu worden aangetoond - een Nobelprijs!
Het is niet erg gezond denk ik. Zelfs als je je mobieltje mee naar bed neemt of op je nachtkastje legt val je minder snel in slaap, en slaap je minder diep, omdat de gsm straling je hersenen actief houdt. Met andere apparaten is de straling alleen maar meer, dus het best kan je je telefoon uitschakelen en zo min mogelijk apparaten in je slaapkamer hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, als je je GSM aan laat staan als hij naast je bed ligt, slaap je slechter. Gelovigen in straling stoppen bij deze mededeling. Holisten gaan verder. Wat blijkt: je slaapt slechter omdat je weet dat je elk moment een SMS of een telefoontje kunt krijgen. Je slaapt dus waakzaam in, zogezegd. Hetzelfde overkomt mensen met een zwaar ziek kind - die vallen minder snel in slaap, en slapen minder diep. Er zijn al vele proeven gedaan met mobieltjes. Heel simpel: doe een mobiel in een verpakking, en probeer te voelen of de mobiel aan of uit staat. Hoe je dat doet, maakt niet uit. Je mag hem dus ook naast je bed leggen, en dan proberen in te slapen, en als dat goed lukt zeg je dat de mobiel uit stond, en als je niet kunt slapen zeg je dat de mobiel aan stond. Maar - 't is nog nooit gelukt. Op geen enkele manier. En dan zal Deva misschien zeggen dat "je Rotaluclac over je heen krijgt" - maar alles wat ik doe, is extra informatie toevoegen. In feite ga ik nergens tegenin, ik zorg slechts voor een wat bredere blik. Iemand daar bezwaar tegen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, wat jij wilt. Maar denk dat het een combinatie is van; het komt ook door de straling en van het wachten op, maar omdat deze vraag over straling ging heb ik me hier ook tot beperkt. Iemand daar bezwaar tegen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet daartegen. Maar wel tegen de suggestie dat de "straling" van een mobieltje je stoort bij het in slaap vallen. Mobieltjes stralen NIET. Waarom zouden ze - dat kost energie, dus dat vermindert de standbytijd. Ik heb het bij mijn mobieltje getest. Mijn mobiel laat elke vier uur aan de zendmast weten dat hij er nog is. Da's eens per vier uur wat straling, zo'n drie seconden lang. Verder is de straling NUL. Bij andere mobieltjes / andere providers kan het interval anders zijn, maar die 3 seconden per vier uur zijn een goede richtlijn. En ga je nu echt beweren dat je niet kunt inslapen omdat je mobieltje eens per vier uur drie seconden lang iets doet? Duurt inslapen altijd zo lang bij jou?