Wat is de verdeling van zonnewarmte instraling aan het aardoppervlak over het jaar voor nederland?

Voor een nieuwe vijver wil ik een opwarm-grafiek opstellen; Daarvoor heb ik de energieinstraling in bv Kw / m2 op dagelijkse basis nodig. bv langjarig gemiddelde / range om weers-variatie mee te nemen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

De opgave van mijn zonneboiler (leverancier) is ca 11,9GJ per jaar...7,11 M^2 , bij 3 panelen. Langjarig gemiddelde noemden ze dat.
Vaste opstelling onder ideale hoek. (bij hellingshoek dak evenwijdig aan de aard as, zuid gericht)

Bij de paar zonnige dagen vorige week heb ik een netto opbrengst van ca 10 KWh berekend aan de hand van de begin en eind temperatuur van het opslag vat (ochtend versus avond, geen waterverbruik overdag....dat is dus inclusief alle verliezen. Mijn dak ligt dicht bij die ideale hoek.

Dit is , in de bron vermeld, de netto opbrengst, want op mooie zomerse dagen zal de maximale water temperatuur zodanig vroeg bereikt worden dat niet de totale instraling gebruikt kan worden voor opwarming.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik hoop dat je met deze richtlijn wat kunt....

per m^2 is de netto energie1 levering dus 11,9GJ/7,11M^2=1,67GJ per m^2 (onder een hellingshoek van ca 40 graden)