Hoe werkt behoud van energie in een generator?

Stel je hebt een windmolen. Door de beweging van de wieken bewegen windingen in een magnetisch veld waardoor er een wisselende flux door de windingen is en bijgevolg een geïnduceerde spanning. De energie van de draaiende wieken worden dus omgezet in elektrische energie van de vorm P=IV. Wanneer we nu het magnetisch veld verhogen zal de wisselende flux ook groter zijn en de geïnduceerde spanning ook, dus P=IV zal groter zijn. We hebben dus dezelfde energie van de wieken omgezet in meer elektrische energie. Waar komt die extra energie vandaan in gedachten houdende dat behoud van energie zegt: energie in = energie uit.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Je gaat er in je redenatie van uit dat de draaisnelheid van de wieken gelijk zal blijven. Dat is echter niet het geval.

Door de hogere magnetische flux, en dus de hogere magnetische-fluxverandering, zal de tegenwerkende kracht groter worden. Het kost meer kracht om de windingen door een sterker magnetisch veld te laten draaien dan door een zwakker magnetisch veld.

Het netto effect is dus dat je weliswaar een hogere fluxverandering per afgelegde draaiïngshoek hebt, maar dat de draaisnelheid (in graden per seconde) afneemt. Daardoor zal de fluxverandering per seconde lager worden. Dat leidt dan weer tot minder geleverde energie.

Je wekt dus meer energie op per graad wiekverdraaiïng, maar je hebt minder graden wiekverdraaiïng per seconde. Voor de hoeveelheid energie per seconde maakt het dus niet uit - afgezien van efficiëntie-overwegingen natuurlijk.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En wat als we de windingen van de spoel vergroten? Of een extra spoel gebruiken?
kierkegaard47
10 jaar geleden
Het gaat, als ik me goed herinner, om de hoeveelheid door de spoel 'omvatte' flux (hoeveelheid flux die 'door' de spoel gaat). Die 'omvatte flux' kan je verhogen door bv. de sterkte van het magnetisch veld te verhogen, maar ook door bv. de oppervlakte te vergroten (door de spoel 'groter' dan wel meerdere spoelen neer te zetten). In beide gevallen komt het er op neer dat de tegenwerkende kracht groter wordt.
Cryofiel
10 jaar geleden
Klopt, kierkegaard47.