Als alle materie is opgebouwd uit moleculen vanuit atomen met rondvliegende elektronen, kun je dan stellen dat b.v. een steen ook leeft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Nee.

Je kunt alleen stellen dat zowel levende wezens als levenloze voorwerpen zijn opgebouwd uit materie.

En je kunt stellen dat al die materie bestaat uit moleculen, dat die moleculen bestaan uit atomen, en dat die atomen bestaan uit een atoomkern met daaromheen elektronen.

Toegevoegd na 40 seconden:

Of iets leeft is een veel moeilijkere vraag. Hoe tegen-intuïtief het op het eerste gezicht ook is, er is geen sluitende definitie voor wat 'leven' eigenlijk is. Daarom beperken we ons tot een beschrijving van het gedrag: we zeggen dat iets leeft als het de zeven "kenmerken van het leven" heeft:
1.  Homeostase.
2.  Organisatie en structuur.
3.  Stofwisseling.
4.  Groei.
5.  Aanpassingen.
6.  Prikkelbaarheid.
7.  Voortplanting.

Deze kenmerken worden in detail uitgelegd op onderstaande Wikipedia-pagina.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heej Cryo, ik heb je gemist! Dank voor het antwoord.
Cryofiel
11 jaar geleden
@Meike, tja, ik moest even op vakantie, vandaar. Zodra ik tijd heb kunnen vinden om mijn foto's te sorteren, zal ik daar wat vragen over stellen - ik ben genoeg vreemde situaties tegengekomen voor een flink aantal vragen. @viridiflavus, daarom schreef ik ook dat er geen sluitende definitie is, en dat we ons dus beperken tot de zeven kenmerken - eigenlijk bij gebrek aan beter. Dat virussen niet leven, is wellicht zelfs een juiste interpretatie. Als je bijvoorbeeld reproductie en structuur als voldoende voorwaarden ziet, zouden zonnestelsels leven. Ook wolken zouden dan levend zijn, omdat wolken zich voortplanten door te regenen (de druppels zijn de "zaden" van de wolk) om zo de zeeën te vullen waaruit een volgende generatie wolken ontstaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
van virussen kun je je ook afvragen of ze 'leven'.
Daarentegen beweren sommigen dat de aarde, stenen, het heelal ook vormen van leven zijn.
De definitie van Cryofiel is een heel aanvaardbare waar stenen en heelallen in elk geval niet onder vallen. Het 'bewegen' van atomen is overigens niet veel meer dan trillen. Het algemeen aanvaarde beeld van een zon met planeten klopt niet erg. (Al is het een geschikt rekenmodel)
Cryofiel
11 jaar geleden
De discussie over het wel of niet levend zijn van virussen is zoiets als de discussie of eieren levende wezens zijn die zich voortplanten door middel van kippen. Het hangt af van de definitie. Volgens de gangbare definitie zijn virussen niet levend. Het zijn in principe pakketjes RNA (soms DNA) met een laagje eiwit eromheen. Die doen niets. Ze groeien niet, ze reageren niet op de omgeving, ze planten zich niet voort, ze regelen hun interne klimaat niet... helemaal niets. Maar zoals gezegd: je kunt een andere definitie hanteren waarmee virussen wel als levend worden gezien. Het probleem is dat er geen enkele definitie is die sluitend is om 'levend' van 'niet-levend' te onderscheiden. Dat komt natuurlijk feitelijk doordat wij zelf niet eens weten wat het onderscheid zou moeten zijn tussen 'levend' en 'niet-levend'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe zijn die virussen dan ontstaan in de 1e plaats. Plant dit zich voort binnen de gastheer en kan de virus buiten de gastheer in leven blijven?(heel ander verhaal natuurlijk, maar toch interessant)
Cryofiel
11 jaar geleden
Hoe het leven is ontstaan, weten we nog niet. We hebben enige ideeën van de richting waarin we verder moeten zoeken, maar meer dan dat is er nog niet. Hoe virussen zijn ontstaan, is eveneens onbekend. Ook hier zijn diverse ideeën, maar we weten niet hoe het werkelijk is gebeurd. Een virus plant zich niet voort binnen de gastheer. Een virus dat een gastheercel binnendringt (of, vaker: dat door de gastheercel naar binnen wordt gezogen) is, eenmaal binnen de cel, geen virus meer. Het enige dat ervan overblijft is een stuk DNA of RNA dat (eventueel via een omweg) de gastheercel de opdracht geeft om heel veel van een bepaald eiwit te maken. Het DNA (of RNA) steekt ook zodanig in elkaar dat de gastheercel er veel kopieën van gaat maken. Door een chemische reactie gaan de eiwitten die de gastheercel produceert om de kopieën van het DNA/RNA heen zitten. De gastheercel gaat gewoon door met het produceren van eiwitten en kopieën, ook al raakt hij steeds voller met bolletjes eiwit die om een kopie van het DNA/RNA heen zitten. Uiteindelijk sterft de cel hieraan. Hij barst open, al die bolletjes komen vrij - en dat zijn dan de nieuwe virussen. Maar omdat ook die nieuwe virussen gewoon bolletjes eiwit zijn met in het midden een DNA- of RNA-molecuul, leven die nieuwe virussen ook niet. Kan zo'n bolletje buiten de gastheer in leven blijven, vraag je - hierop is geen antwoord, omdat zo'n bolletje materiaal niet leeft. De enige vraag die we kunnen beantwoorden is of zo'n bolletje buiten de gastheer lang genoeg heel blijft om een nieuwe gastheercel te kunnen bereiken en door die nieuwe gastheercel naar binnen kan worden geslurpt. Het antwoord op die vraag hangt voornamelijk af van het eiwit dat de buitenkant van het bolletje vormt. Sommige eiwitten kunnen slecht tegen zuurstof of tegen UV-straling, andere eiwitten behouden hun structuur alleen in een vochtige omgeving. Weer andere eiwitten hebben totaal geen last van zuurstof, UV-straling of droogte.

Andere antwoorden (2)

Je zou het dan ook kunnen omdraaien. Dat wij dood zijn :-)

Een onderscheidt wat ook gemaakt wordt is dat levende wezens uit organische moleculen bestaan en dode objecten niet. Organische moleculen zijn moleculen die vrijwel altijd op koolstof zijn gebaseerd en die veelal voorkomen in levende wezens. Hoewel ook daar grensgevallen zijn te benoemen waarbij moleculen wel of niet tot die tak van wetenschap behoren.

Punt blijft dat er geen eensluidende definitie is van dood en leven en dat er altijd grijze gebieden zijn waar het onduidelijk is wat wat is. Zo zijn er op een vergelijkbaar gebied eencelligen waarbij het niet te bepalen is of het planten of dieren zijn om dezelfde reden dat er geen eenduidige definitie van plant of dier te maken is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat is toch een cirkelredenering? "Levende wezens zijn opgebouwd uit organische moleculen; organische moleculen zijn die moleculen die veelal voorkomen in levende wezens." Daar heb je niet zoveel aan... Overigens is er in principe best leven mogelijk dat niet op koolstof is gebaseerd, maar bijvoorbeeld op silicium, of op fosfor, of op borium.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En van heel veel mensen kun je je terecht afvragen of ze wel leven...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is m.i. geen cirkel redenering. De definitie van organische moleculen is niet dat ze in levende wezens voorkomen (dan zou een water molecuul ook organisch zijn) maar dat ze op koolstof gebaseerd zijn en veelal (dus niet altijd) in levende wezens te vinden zijn. Ik vraag mij af of er op die andere stoffen echt leven mogelijk is. Heb je daar bronnen van, want je hoort dat altijd wel maar echte voorbeelden waarbij die stoffen de rol van koolstof hebben overgenomen heb ik nog nooit van gehoord.
Cryofiel
11 jaar geleden
Oké, ik vermoedde al dat je het niet als cirkelredenering bedoelde, maar ik las het in eerste instantie wel als zodanig. Of leven mogelijk is dat op die andere stoffen is gebaseerd, is onbekend. Wij hebben zulk leven nog nergens gevonden. We kunnen zelfs al geen koolstofgebaseerd leven maken, dus het zelf maken van leven dat op andere atomen is gebaseerd is al helemaal onmogelijk. Daarom is dit niet te testen. We kunnen hooguit theoretisch beredeneren waarom dit wel/niet mogelijk zou zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovenstaande redenering is fout. Anders zou ik ook kunnen stellen: "Dus een klontje suiker leeft?" Dus ook dode objecten kunnen uit organische moleculen bestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op moleculair niveau is alles dood
Nee, je kan niet stellen dat een steen leeft.

Levende "dingen" zijn organismen die in staat zijn zichzelf voort te planten (met elkaar). Dus mensen, dieren, planten, bacteriën, etc...
Dode "dingen" zijn levende "dingen" die gestorven zijn.

Al de rest noemt men niet 'dood' maar 'levensloos', zoals bijvoorbeeld die steen. Een eigenaardig gevalletje is bijvoorbeeld een virus: ook deze is levensloos. Want een virus heeft een gastheercel nodig om zich voort te planten en kan het niet zelf. Dus zelfs al bestaat iets uit eiwitten en RNA (kenmerkend voor levende wezens) wil het nog niet zeggen dat het leeft. Dat zou hetzelfde zijn als beweren dat een ijszak een bom is omdat het ook ammoniumnitraat bevat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch worden virussen niet als levende wezens beschouwd. Er is dus ook geen sprake van "andere" levende organismen. Het is gewoon een stukje levensloos materiaal dat toevallig en opmerkelijk een aantal kenmerken zoals RNA en eiwitten met levende organismen gemeen heeft.