Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat doet ammoniak precies in de synthese van magnetiet nanodeeltjes?

De synthese van magnetiet (Fe(III)2 Fe(II) O4) in een notendop is, je stopt Fe(III) en Fe(II) in een bekerglas, onder zacht roeren moet druppel voor druppel opgeloste ammoniak toe gevoegd worden. De ammoniak bepaalt onder andere de grootte van de magnetiet deeltjes die er uit komen.

Maar precies wat doet ammoniak in de reactie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fe3+ (aq) + NH3 (aq) → Fe(NH3)3 (s)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat interessant, ik wou dat ik het antwoord wist!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De ammoniak zorgt er voor dat de ijzer ionen neerslaan als magnetiet. Ik kan uit je vraag niet halen wat jij precies als tegenion voor het ijzer gebruikt. Het proefje in bron gebruikt chloride. In dat geval gebuurt het volgende:

- Als je ammoniak oplost in water ontstaat ammonium (NH3+)
- Dit zorgt er voor dat magnetiet neerslaat in de volgende reactie: 2Fe(III)Cl3+ + Fe(II)Cl2+ + 8NH3+ + 4H2O -> Fe(III)2Fe(II)O4 + 8NH4Cl

De snelheid waarmee je ammoniak toevoeg heeft dus invloed op hoe groeisnelheid van de magnetiet nanodeeltjes, omdat het voor de neerslag reactie zorgt. Daardoor is het o.a. bepalend voor de uiteindelijke grote. Wat in de bron van invloed is, is ook het surfactant dat gebuikt wordt. Om heel precies antwoord te geven op jou specifieke geval zou ik de hele synthese moeten weten. Ik hoop echter dat dit toch je vraag beantwoord.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beetje een late reactie. :p
Maar, thanks. Ik had er best veel moeite mee om dit te vinden. Ik had mohr's zout voor Fe2+ gebruikt en Fe3+ kwam inderdaad uit ijzer(III)chloride.
1 ding trouwens, zou wel een foutje zijn geweest. Maar ammonium is NH4+, ammoniak is NH3. ;)
Maar je hebt me flink vooruit geholpen, bedankt daarvoor.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding