Hoe krijg je het verschil tussen mat blauw en glanzend blauw? Zie uitleg voor de werkelijke vraag.

Wanneer een voorwep als 'rood' waargenomen wordt, wil dat zeggen dat het voorwerp al het licht absorbeert en alleen het rode licht terugzend. Vandaar ook de rode kleur. Althans, zo heb ik het begrepen.

Maar hoe krijg je nou het verschil in mat blauw en glanzend blauw?

Ik zou zeggen dat het glanzend blauw meer het idee heeft van een spiegel welke het hele beeld reflecteert. Maar wat gebeurt er in dat geval met de elektromagnetische golven(licht)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het verschil tussen mat en glanzend is de mate van richting die verandert wordt. Een matte kleur is minder 'glad' en verstrooid het licht meer dan een glanzende kleur.

Electromagnetisch is er geen verschil; In theorie -als je mat en glanzend van dezelfde verf zou maken- zal een spectrometer hetzelfde signaal afgeven, behalve dat je bij glanzende verf veel sterkere albedo effecten (hoek-afhankelijke reflectie spectra) krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een blauw voorwerp absorbeert alle licht, behalve het blauwe - dat wordt gereflecteerd. Dat idee heb je dus helemaal goed begrepen.

Een glanzend voorwerp reflecteert het licht op een wat andere manier dan een mat voorwerp. In dat geval is er niet alleen de diffuse reflectie in alle richtingen, maar wordt een deel van het licht gereflecteerd, als in een spiegel.

Toegevoegd na 3 minuten:

Dat spiegelende effect, wat dus bij het normale diffuse terugkaatsen van het blauwe licht komt, kan op twee manieren gebeuren.

De eerste manier is dat alle licht wordt geabsorbeerd, en alleen blauw licht wordt weerkaatst. Dat blauwe licht wordt dan deels diffuus, en deels als bij een spiegel weerkaatst.

De tweede manier is dat bijvoorbeeld 70% van alle licht wordt geabsorbeerd, behalve bij blauw, dat wordt niet geabsorbeerd. Blauw wordt diffuus weerkaatst - je ziet dan een mat blauw voorwerp. 30% van alle kleuren (rood, groen, blauw en alles ertussen) wordt spiegelend weerkaatst.

In beide gevallen zie je een glanzend blauw voorwerp.
Cryofiel