Waarom meer zeep gebruiken bij een hoge waterhardheid?

Waarom wordt er in gebieden met een hoge waterhardheid een hogere dosering zeep aanbevolen? Je zou toch juist verwachten dat er een lagere hoeveelheid aanbevolen wordt aangezien zeep voor kalk en dus nog meer hardheid zorgt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Reddie
10 jaar geleden
Sinds wanneer bevat zeep dan kalk ?

Antwoorden (1)

De hardheid van water wordt bepaald door de hoeveelheid calcium- en magnesium-ionen in het water.

Nu zijn zepen, zouten die (meestal) stearaationen en natrium of kaliumionen bevatten. Deze stearaationen reageren met de calciumionen die aanwezig zijn in hard water en vormen een lelijke grijze neerslag.
Dat vindt plaats volgens onderstaande chemische reactievergelijking:

Ca2+ (aq) + 2 C17H35COO- (aq) -> Ca(C17H35COO)2 (s)

Pas nadat voldoende zeep is toegevoegd, zodat alle calcium- en magnesiumionen uit het water zijn verwijderd, kan er schuim ontstaan.