Kan iemand de formule E=MC^2 van Einstein uitleggen?

Ik weet dat de e voor energie staat, de m voor massa en de c voor de lichtsnelheid staat. Maar ik weet niet hoe je ermee kan rekenen en ook niet wat het eigenlijk laat zien. Kan iemand dat uitleggen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K
Erna55
6 jaar geleden
Zie : https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/70334/betekent-mc2-graag-simpel-uitgelegd
kierkegaard47
6 jaar geleden
Massa kan in energie omgezet worden (zoals dat bijvoorbeeld in de zon gebeurt, of in een atoombom) . Energie kan omgekeerd ook in massa omgezet worden. E=mc^2 geeft daarbij aan hoeveel energie het omzetten van een bepaalde hoeveelheid massa aan energie zou opleveren. Bijvoorbeeld levert de omzetting van 1 gram aan massa 9*10^13J aan energie op: E = mc^2 , 1/1000 kg*(3*10^8)^2 = 9*10^13J. Het werkt ook de andere kant op. Met 9*10^13J aan energie kan je in theorie 1 gram massa maken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarom is c eigelijk in de formule?
Reddie
6 jaar geleden
@REP27, als je je met wetenschap bezig houdt is het belangrijk de juiste symbolen te gebruiken.
(Hoofdletter) E staat voor Energie.
(kleine) e staat voor elektronlading (in Coulomb).
(kleine) m staat voor massa (in kg).
(kleine) c staat voor de lichtsnelheid (in m/s^2).
De correcte formule is dus: E=mc^2.
De c staat in de formule omdat dat de kortste en meest exacte manier is om de lichtsnelheid aan te geven.
Zo gebruiken we ook π en niet 3,1415926... etc. omdat dat niet nauwkeurig en wel omslachtig is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kan je eigenlijk de energie die je omzet vanuit massa omzetten in elektriciteit?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je dit interessant vindt, kan je ook het boek "de sublieme eenvoud van realtiteit" lezen. Kost maar 2 tientjes.
kierkegaard47
6 jaar geleden
@rep27, In feite gebeurt dat al, in kerncentrales, waar via nucleaire reacties energie wordt opgewekt die via een aantal tussenstappen uiteindelijk aan het elektriciteitsnet wordt geleverd. Bij die nucleaire reacties wordt een heel klein deeltje van de massa van de betrokken atoomkernen omgezet in energie, als ik me niet vergis.

Antwoorden (2)

Je hebt gelijk dat in de formule E=M*c^2
E voor de energie staat
M voor de massa
en c voor de constante lichtsnelheid.

Wat de formule beschrijft is dat massa en energie met elkaar verbonden zijn. Energie kan nooit verloren gaan, zo is uit de formule af te leiden dat een deeltje met hogere kinetische energie (E=1/2*m*v^2, als v hoger wordt, wordt E hoger) ook een hogere massa moet hebben. Andersom is af te leiden dat zeer weinig massa in een gigantische hoeveelheid energie omgezet kan worden, wat bij kernfusie en kernsplitsing gebeurd. Denk maar eens na hoe groot het kwadraat van de snelheid van het licht is. De formule beschrijft dus het verband tussen energie en massa, dat alles wat een massa heeft, energie heeft en dat massa in energie omgezet kan worden en vice versa.

- Mark
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je kan de energie van een kernsplitsing meten.
Stel:
De massa van een aantal uranium atomen is o.oo1 gram
vul het dan in in de formule. Je krijgt dan
0.001 keer lichtsnelheid(m/s)^2 (Lichtsnelheid is 299 792 458 m/s)
E=898755178736817,64 J/Kg
zeer onrealistisch maar ik hoop dat je het principe begrijpt

Off Topic:
Met deze formule was niet te bewijzen of kernsplitsingen oneindig waren of niet.
Hiermee riskeerden de wetenschappers die achter de atoombom zaten dus dat de bom afging en nooit meer zou stoppen. Hierdoor zou leven op aarde onmogelijk worden, of de aarde zou exploderen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In je voorbeeld zitten een paar foutjes: zo moet de massa in kilogram worden gebruikt en de eenheid van de uitkomst moet niet J/kg maar J zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik was idd aan het twijfelen over de massa, maar Joule had ik gewoon niet goed over na gedacht
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is dit niet van toepassing op kernfusie ipv kernsplijting? Of ben ik nou in de war?