Kan je een object verplaatsen zoals dat ook te zien is in futuristische serieus als Star Trek ?

Dus in de vorm van Beamen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

dat kan, maar dan wel beperkt..

stukje uit de bron:

Onderzoekers van de Australian National University hebben een apparaat gebouwd dat kleine objecten anderhalve meter kan verplaatsen door er alleen maar een lichtstraal op de richten.

Laserstraal

Het apparaat werkt door een holle laserstraal door kleine glasdeeltjes te schijnen. De lucht om het deeltje wordt warm, maar het middelste gedeelte van de straal blijft koud.

Wanneer het deeltje de warme rand van de laser aanraakt, wordt hij terug in het midden gestuiterd, waardoor hij netjes op zijn plek kan blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, dat is (nog) niet uitgevonden.
Dat 'beamen' in Strartrek werkt trouwens uiterst merkwaardig.
Je kleren worden meegetransporteerd, een voorwerp in je handen ook. Maar iemand die naast je staat niet, en ook de grond waarop de persoon staat blijft liggen waar die ligt. Ik heb dat nooit begrepen, maar waarschijnlijk moet je daar niet teveel over nadenken.
escape
13 jaar geleden
nu is dat uiteraard (nog) niet mogelijk,maar in de toekomst (misschien wel binnen 100 tot 200 jaar) zullen we inderdaad zoiets als een "teleporter" kunnen bouwen en met succes iemand of een voorwerp kunnen overstralen.Het principe is,dat van de quantum-entanglement(= de "verbindtenis"zeg maar,tussen twee verschillende deeltjes die via een wormgatnetwerk met elkaar zijn "verbonden" en zelfs als ze ieder zich lichtjaren verwijderd van mekaar zijn),waarbij elk deeltje via een nog niet helemaal begrepen "mechanisme" (zie boven: mogelijk een wormgatnetwerk) elk de informatie bezitten van de ander (de eigenschappen dus).Het is al gelukt om quanta(subatomaire deeltjes) te teleporteren en ik dacht dat zelfs het met volledige atomen óók al is gelukt.Dat lijkt niks,maar er is dus wel degelijk vooruitgang te zien,weet je.Voor het teleporteren van een mens,die uit 10^25 atomen bestaat(=een 1 gevolgd door 25 nullen!),dan zou je de informatie moeten verzenden naar een supercomputer (een quantumcomputer) via een röntgenlaserstraal (die kan nl héél veel info tegelijk versturen).De quantumcomputer vertaalt de 10^25 bits aan info en de te overstralen persoon wordt dan ergens anders weer uit de daar beschikbare hoeveelheid atomen "opgebouwd" .

Toegevoegd na 1 minuut:
ff dit: we moeten dan ff aannemen dat 1 atoom gelijkstaat aan 1 bit aan info zeg maar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoelt, maar waarschijnlijk nu niet en nooit niet. We moeten al blij zijn om met twee voeten op de grond te kunnen staan.