Waarom gebruikt een diepvries die volgeladen is meer energie dan een diepvries die leeg is bij dezelfde temparaturen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.8K
wizzman
4 maanden geleden
Om goed te koelen moet in de diepvries de lucht kunnen circuleren. Als hij helemaal vol zit gaat dit moeilijker en kost het koelen meer enrgie.

Antwoorden (8)

Het is juist andersom. Een volle vriezer of koelkast verliest de minste kou als de deur open gaat en gebruikt dus minder energie om weer op temperatuur te komen. De inhoud van de vries/koelkast houdt de kou dus vast.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit geldt uiteraard alleen als de inhoud al op temperatuur is. Als je een vriezer vollaadt met "warme" dingen, moet hij natuurlijk hard werken om alles af te koelen.
bamibal
13 jaar geleden
Wolololo
een jaar geleden
Met nadruk op, als de deur open gaat. Als de deur dicht blijft zal ie even veel gebruiken.
Je zou zelfs kunnen beargumenteren dat een lege vriezer of koelkast gemiddeld minder verbruikt.
Als er niets in zit doet niemand hem tenslotte open
Bij een constante temperatuur verbruiken ze precies hetzelfde als je een volle en een lege naast elkaar zou zetten. Het enige waardoor de energie bij de volle meer zou zijn is omdat je deze af en toe openmaakt om er iets uit te pakken. Dit zijn nl. de momenten dat hij extra energie gebruikt om weer op temperatuur te komen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een volle verbruikt dus juist meer omdat hij meer moet werken daar hij vaker geopend wordt.
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Ja, maar die doe je er juist niet in, dus hij hoeft niet meer moeite te doen. daarom zal die volle in dit geval meer moeite moeten doen elke keer als de deur geopend wordt om er iets uit te halen of in te leggen.Die lege blijft gewoon op temperatuur. Dit was ook de vraag.
Een lege diepvriezer verbruikt meer dan een volle. Vul grote lege ruimtes op met piepschuim. Ook een ordelijke schikking voorkomt koudeverlies, omdat je sneller alles terugvindt.
Zorg er voor dat je diepvriezer vol blijft (niet zo vol dat de koude lucht niet meer kan circuleren) – het kost minder energie om een volle vriezer te koelen, dan een lege. Dankzij de massa van gekoelde artikelen kan de diepvriezer gemakkelijk weer op temperatuur komen nadat de deur open is geweest. Als je niet genoeg eten hebt om de vriezer te vullen kun je gewoon plastic flessen water in je diepvriezer leggen. Als dit vaak voorkomt is het misschien verstandig om na te gaan of je de diepvriezer nog wel nodig hebt en of je niet beter op een kleinere maat kunt overstappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad verbruikt een volle vriezer net als een volle koelkast minder energie omdat hij dan de lucht niet hoeft af te koelen, als je 'm echter vaker open doet dan een lege dan gast hij dus wel veel gebruiken.
Dus niet te vaak, te lang en te wijd openen en rustig open en dichtdoen kan al veel energie besparen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof dat dit allemaal sprookjes zijn. In d aanloop zal alle warmte die erin komt moeten worden afgekoeld. Eenmaal op temperatuur zal hij alle warmte die erbij kont moeten afvoeren. Alleen als je de koelkast opent zak de koude lucht er vanonderen uitwalmen en vanboven worden aangevuld met warme lucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer uitgebreid antwoord hierboven. Ik wil nog even vermelden dat lucht een zeer slechte geleider is, denk maar aan dubbele ramen. Het is dus de hoeveelheid lucht die ervoor zorgt dat uw vriezer meer verbruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het geven van een antwoord moet je van te voren de situatie eerst even vastleggen, want in verschillende situaties zijn verschillend antwoorden mogelijk. Dat is ook duidelijk te zien aan de reeds gegeven antwoorden. Deur vaak open, inhoud vernieuwen, etc.

We gaan uit van twee gelijke vriezers, eentje leeg en eentje gevuld. De inhoud van alle twee de vriezers is afgekoeld naar een gelijke temperatuur, zeg na een paar dagen koelen, zodat de temperatuur niet alleen van de lucht maar ook van de inhoud door en door dezelfde temperatuur heeft. De vriezers worden niet geopend.

Als er niet meer gekoeld zou worden dan loopt de temperatuur in de vriezers omhoog door het temperatuurverschil binnen en buiten de vriezers. De snelheid hiervan wordt niet alleen bepaald door de isolatiewaarde van de isolatie van de vriezers (is gelijk voor alle twee de vriezers), maar ook door de inhoud.
Daar de soortelijk warmte van lucht lager is (lege vriezer) dan de som van de soortelijke warmtes van de rest lucht en de waren in de gevulde vriezer, zal de lege vriezer sneller afkoelen dan de gevulde. De lege vriezer zal dus eerder aanslaan dan de gevulde vriezer. Echter de lege vriezer zal ook weer sneller de lage temperatuur hebben bereikt omdat alleen lucht met een lage soortelijke warmte afgekoeld dient te worden.

Voordat de volle vriezer opwarmt tot hij weer aanslaat zal veel langer duren vanwege de vele energie die nodig is om de afgekoelde waren op te warmen. De meeste waren bevatten veel water en water heeft een zeer hoge soortelijke warmte in vergelijk met lucht. De energie die nodig is om eerst alle waren af te koelen moet ook weer beschikbaar zijn om de waren op te warmen. Maar, op het moment dat de gevulde vriezer weer aanslaat zal niet alleen de lucht, maar ook de waren weer afgekoeld dienen te worden en dus zal de vriezer veel langer moeten vriezen om alles weer op de lage temperatuur te krijgen.

Ergo: de intervallen tussen aanslaan en uitslaan zijn totaal verschillend tussen een lege en volle vriezer. Echter het energieverlies wordt door de isolatie bepaald en die is voor alle twee de vriezers gelijk.
Ze zullen dus de zelfde hoeveelheid energie gebruiken vanaf het moment dat de waren eenmaal de koude temperatuur hebben bereikt en de deuren dicht blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om goed te koelen moet in de diepvries de lucht kunnen circuleren. Als hij helemaal vol zit gaat dit moeilijker en kost het koelen meer energie.
4 maanden geleden