Hoe moet ik dit, in Jip en Janneke taal, uitleggen?

>Een stemvork wordt over een beroete plaat getrokken met een snelheid van 0.16 m/s. Er zijn 23 trillingen te zien op het plaatje dat 4.0 cm lang is. Wat is de frequentie van de stemvork?

Ik heb het antwoord al, maar ik weet niet hoe ik dit makkelijk uit kan leggen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik weet wel hoe ik het moet bereken,: 0.16 m/s wordt 16 cm/s en dan deel je 16 door 4, dat is uiteraard 4, maar dan moet je 1 door 4 delen en ik snap niet waarom.
Hier komt overigens 0.25 uit en dan deel 23 door 0.25.
de uitkomst is dan 92 Hz.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dus jou vraag is: waarom moet ik die 1 door 4 delen? Klopt dat? Dan ga ik het nu even voor mezelf duidelijk proberen te krijgen in Jip en Janneketaal, misschien dat het dan voor jou ook helder wordt.

Het plaatje is 4 cm lang.
Over die 4 cm zie je 23 trillingen.
Je weet al dat je de stemvork beweegt met een snelheid van 16 cm per seconde.
Je zou dus in 1 seconde 4 keer zoveel trillingen krijgen dan die 23. Dat is dus 92 trillingen per seconden, dus 92 Hz.

Maar dat is andersom geredeneerd dan hoe jij het hebt gedaan.

In jouw volgorde van rekenen:
Het plaatje is 4 cm lang.
Over die 4 cm zie je 23 trillingen.
Je weet al dat je de stemvork beweegt met een snelheid van 16 cm per seconde.
Maar een kwart van die seconde gebruikt want 16:4=4
Dus die 23 is maar een kwart (0,25) van je hele "hoeveelheid" Hertz
Als je nu wilt weten hoevel Hertz het is, moet je dus 23 door 0,25 delen, = 92 Hz

Ik snap het nu, jij ook?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja! ik snap het,
heel erg bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lang leve Jip en Janneke!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Help, bloos! Helemaal aan het begin van mijn antwoord: JouW vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar kijk ik wel door heen hoor. ;]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar ik niet....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ach, je ziet het nu, dat is beter dan dat je het niet opmerkt, niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
*hoevel is hoeveel ;],
In ieder geval,
Ik snap het nu, dus je hebt het beste antwoord.

Andere antwoorden (1)

f=1/T

Dat wil zeggen, de frequentie is 1 gedeeld door het aantal trillingen. Je rekent het aantal trillingen uit door 16/4 te doen en daar komen 4 trillingen uit. Vervolgens vul je voor T=4 in de formule.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die vier daar is niet het aantal trillingen.