Wat is het mechanisme van het zonnestelsel?

Hallo
ik ga voor school een profielwerkstuk maken, en daarvoor moest ik een paar onderwerpen opgeschreven een daarvan was zwaartekracht, toen zei mijn leraar je moet de zwaartekracht in het zonnenstelsel pakken. Een onderzoek vraag kon zijn : Wat is het mechanisme van het zonnestelsel? . Maar kan mij iemand uitleggen wat dat precies betekent want ik kan zelf er niks over op internet vinden. Alvast bedankt
gr job

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Zoals ik het zie (het grote geheel) is het juist níet mechanisch: voor zover ik weet valt zwaartekracht niet onder mechanica.
Zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwaartekracht
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontstaan_en_evolutie_van_het_zonnestelsel
Als je deze twee pagina's hebt gelezen, ben je vast een stuk verder :).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is nog niet echt een uitgemaakte zaak hoe het zonnestelsel er precies ontstaan is. Het bestaat uit een 2 dimensionaal systeem (platte schijf met de bekende planeten( met daaromheen 3 dimensionale schillen, de Kuipergordel en de Oortgordel . Voorbij Neptunus is het zonnestelsel nauwelijks nog afgeplat.

Er zijn wat voorwaarden waar de modellen aan moeten doen, met name behoud van energie en impuls (draaimoment in dit geval). De werkzame krachten zijn de aantrekkingskracht van de zon en van de protoplaneten (veronderstelde concentraties van massa met een samenstelling die ongeveer hetzelfde is als die van de aarde. Om de hele lichte atomen ook vast te houden is het nodig dat de zwaartekracht van de kern groot is ten opzichte van de zwaartekracht van de zon (in het model besproken in de bron), dus dat zou beter lukken op plekken die ver van de zon af liggen, zoals de banen van Saturnus en Jupiter. Ook stralingsdruk van de zon zal misschien een rol spelen, lichte atomen zullen naar buiten worden gedrongen (eigen mening).

Bij mijn weten is er op het ogenblik geen algemeen aanvaard compleet doorgerekend model van het onstaan van het zonnestelsel dat alle eigenschappen volledig verklaart, al komt het model in de bron misschien dicht in de buurt. Op zich wel interessant voor een spreekbeurt dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Johannes keppler heeft dat allemaal uitgeplozen. Zie ook de verwijzingen in het artikel (bron)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je meester bedoeld waarschijnlijk hoe de zwaartekracht
ervoor zorgt dat planeten een ellipsvormige baan rond de zon volgen en hoe de zwaartekracht hemellichamen in hun baan houden,als je dat te weten wilt komen volg dan het werk van Newton,Kepler en Einstein.