In contacten van o.a. connectors. Goud is een edelmetaal en ook vrij zacht. Dan krijg je dus een groot contactoppervlak zonder oxidaties. Dat is goed voor de geleiding. Er hoeft maar een heel dun laagje op de connectors te zitten om de geleiding te verbeteren. Overigens heeft goud niet de laagste soortelijke weerstand, dat is zilver, daarna koper.
In ledjes zit ook goud. Als je een doorzichtig ledje in het licht houd kun je een gouden draadje zien dat naar de ledchip gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met name bij de connectors, van de insteek kaarten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook binnen in de IC's worden er gouddraadjes gebruikt tss de interne elektronica van de chip en de aansluitpootjes.
Die draadjes zijn zeer soepel en uitstekende geleiders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zit letterlijk goud in je mobiele telefoon. En wel zoveel dat er in 41 gsm’etjes net zoveel goud zit als in een ton gouderts. En wat te denken van de (edel)metalen in andere elektronische apparatuur, zoals zilver, kobalt en palladium. Peperdure grondstoffen die geld waard zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://technologie.blog.nl/elektronica/2011/05/23/er-zit-goud-in-je-mobiele-telefoon