Hoe is de reinigende werking van ossengal ontdekt?

Ik ben benieuwd hoe men erop is gekomen om van ossengal zeep te maken. En ook sinds wanneer dit schoonmaakmiddel gebruikt wordt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

In een pharmacopee uit 1692 was ossengal al bekend als een van de "Animalia". In 1788 kende men 'het nut van ene smering uit Ossengal, met Zout en Olie van Nocten vermengd, in de Galblaas zelfs warm gemaakt en tweemaal 's daags opgelegd in Krop gezwellen'.
In een krant uit 1857 wordt geschreven over de natuurlijke zepen die door het planten- en dierenrijk geleverd worden. Eidooier en ossengal hebben zeepwerkende stoffen.

Wanneer het nou precies ontdekt is is niet te vinden. Maar een apotheker zal ermee aan het experimenteren zijn geweest en het zo hebben ontdekt. Vermoedelijk in het begin van de negentiende eeuw.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een apotheker uit Haarlem ontdekte dat vlekken uit textiel verdwenen door ossengal te gebruiken. In het lichaam breekt gal vetten af waardoor voedsel beter kan worden verteerd. Dezelfde werking heeft gal in zeepvorm bij vlekken op plantaardige basis. Dit zijn bijv. vetvlekken van voedingsmiddelen, bloed, ei, melk, gras, fruit, wijn en deodorantvlekken. Tegenwoordig wordt er geen ossengal meer gebruikt maar rundergal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De werking van ossengal werd in 1850 ontdekt door een apotheker uit Haarlem. Gal breekt van nature vetten af, dus geschikt om in combinatie met zeep natuurlijke vetvlekken in textiel te verwijderen.

De zeep werd eerst gemaakt in 1851 door 't Klaverblad, later door Koninklijke Sanders. In 2004 overgenomen door Siderius (zie bron)

Ossengal wordt ook gebruikt bij (kunstschilders)verf oa voor een betere hechting op vettige ondergronden.
http://www.talensshop.nl/mediums-en-vernissen/talens-hulpmiddelen/talens-ossengal-051.html