Hoe kun je hydrodynamische eigenschappen testsn?

Op school moet ik een boot ontwerpen en kijken welke materialen daarbij het beste passen. Nu heeft mijn groepje 2 soorten lak en willen we kijken welke het beste is voor de boot d.w. z minste wrijvingsweerstand. Heeft iemand een idee hoe je dat kan testen?

Note: we hebben al proef houten bootjes gemaamt van ong 6 cm × 2cm

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat kun je testen op een manier waarop grote modellen ook worden getest. Namelijk door ze door het water te slepen en de kracht te meten die er voor nodig is bij de nominale snelheid.
Reddie
8 jaar geleden
Ik zou een bak met stromend water nemen en de bootjes met een trekveer of elastiek in het stromende water op hun plaats houden.
Aandachtspuntje voor je is dat je wel zeker moet weten dat die bootjes dezelfde weerstand hebben als ze ongelakt zijn (of met dezelfde lak bewerkt). Een zeer kleine afwijking in je 2 modelletjes kan al meer invloed hebben dan het verschil dat je met je lak soorten kunt bereiken. Dus eerst een meting doen vvoor je gaat lakken.