Hoe gedraagt een proton zich in een bol die elektrisch geladen is?

Stel je hebt een bol en de rand daarvan is gelijkmatig negatief geladen. Stel het is ook mogelijk om één proton in die bol te plaatsen. Hoe zal dat proton zich gedragen ergens in de bol?

Zal dat niets ondervinden omdat er geen elektrisch veld in de bol zit of zal het rusteloos zijn?

De zwaartekracht mag buitenbeschouwing worden gelaten.

erotisi
7 jaar geleden

Het beste antwoord

Het proton zal, zolang het in de (aanname: vacuum) bol zit, niets merken. Als het stilstond zal het stil blijven staan, en als het bewoog zal het eenparig blijven bewegen.

Het elektrische veld binnenin de bol is namelijk nul.

Cryofiel
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Dit is waar als de buitenkant van de bol elektrisch geladen is. Maar wat gebeurt er als de bol aan de binnenkant negatief geladen is?
Reddie
7 jaar geleden
1. Hebben w het hier over een massieve bol of over een bol"schil" ?
2. Binnen de bol zal het elektrisch veld grosso modo nul zijn. Maar elektronen staan niet stil, en er zullen dus fluctuaties optreden.
Het proton zal toch naar de wand bewegen.
3. Het veld binnen de bol is niet nul. Het proton "genereert" zijn eigen veld.
4. Alleen macroscopisch kun je spreken van een veldsterkte nul. Op subatomaire schaal is dat niet zo.
Cryofiel
7 jaar geleden
@Thecis, zolang de lading homogeen is verdeeld over een bolschil maakt hiet niet uit of de lading aan de buitenkant of aan de binnenkant van die bolschil zit. Het proton voelt immers alleen de lading, niet de bolschil.
erotisi
7 jaar geleden
Reddie wat voor invloed heeft dat proton en zijn veld op zijn plaats/beweging in de bol.
Het gaat dus over een bolschil. Je mag er voor het gemak in dit geval even vanuit gaan dat er geen fluctuaties zijn op de schil
Reddie
7 jaar geleden
Je de dingen om.
Binnen een bol is de veldsterkte (macroscopisch) nul omdat de elektronen op de bol zich zodanig rangschikken dat die veldsterkte nul is. Zo niet, dan gaan ze zich herschikken tot die veldsterkte nul is.
Het nul zijn van de verldsterkte is is dus geen oorzaak, maar een gevolg.
En er van uit gaan dat er geen fluctuaties zijn is onzinnig. En er van uitgaan dat je een los proton precies in het midden van een al dan niet geladen bol weet te krijgen, en dat die daar dan stil staat, is al net zo grote onzin.
Stilstaande elektronen en protonen bestaan niet.
erotisi
7 jaar geleden
Onzinnig lijkt me dat niet, omdat je dan iets kunt ontdekken waarbij sommige factoren even buiten beschouwing moeten worden gelaten. Je bedoelt dat het praktisch niet kan? Ok, maar ik bedoel het ook even theoretisch als het praktisch niet kan.
Cryofiel
7 jaar geleden
Het kan ook praktisch - op die manier is ooit de massa van het elektron gemeten. Oke, niet in een bol maar tussen twee platen, maar toch. Zo las ik recent de melding dat bij CERN een nieuw apparaat wordt gebouwd. Nu eens geen deeltjesversneller, maar een deeltjesvertrager. Maar los van al dit praktische gekibbel, het proton in de geladen bol is sowieso een nuttig gedachtenexperiment. Waarbij het proton niet eens precies in het midden van de bol hoeft te zijn, en zelfs niet stil hoeft te staan. En waarbij de bol ook een positieve lading mag hebben, of ongeladen mag zijn.