In het hout zitten verscheidene holtes waarin er kleine hoeveelheden water zitten. Dit water kan in de vorm van gewoon water, sap of bijvoorbeeld hars voorkomen. Als deze holtes dicht genoeg bij de oppervlakte van het brandhout komen, waar de verbranding gebeurt, dan worden deze kleine hoeveelheden water heel erg warm, waardoor ze gaan koken. Als water gaat koken gaat de druk dat deze op zijn omgeving uitoefent sterk vergroten. De holte waarin het water zit zal hierdoor onder spanning komen. Als de druk groot genoeg wordt, dan zegt het *poef* en de stoom kan ontsnappen. Het geknetter is eigenlijk allemaal kleine explosies.

Naast het water is er mogelijk ook gas dat deelneemt aan deze ontploffinkjes. Hout vergast namelijk bij hoge temperatuur. Als je hout sterk genoeg verhit komt er een gas uit dat brandbaar is (geen water dus). Dit noemt men hout 'vergassen'. Als dit gas ontstaat in kleine holtes nabij het oppervlak, dan kunnen deze ook naar buiten komen met een knal(letje).https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/36231/Waarom-knettert-vuur-soms-als-het-brandt
erotisi