Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat ons leidingwater niet bederft?

Ik hoorde ook dat er chloor word toegevoegd om tandbederf tegen te gaan. Klopt dit? Thnx

Toegevoegd na 1 uur:
Ik begrijp dat het water in beweging is, maar wat als een deel van en leiding een tijdje stil staat? bv wanneer ik een tijdje van huis ben. Subvraag: Worden de leidingen ook wel eens doorgespoelt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
775

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Water bederft niet zo snel als er geen besmettingsbron aanwezig is.
Chloor wordt zeer beperkt door sommige bedrijven gebruikt om water te zuiveren en heeft niets te maken met het tegengaan van tandbederf, ik denk dat je in de war bent met fluoride. Dat wordt sinds 1973 niet meer toegevoegd aan het drinkwater.
Zie hier voor meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Drinkwater

Toegevoegd na 58 minuten:
De 'grote' leidingen worden regelmatig doorgespoeld, dan zie je in de lokale krantjes vaak een bericht als 'in die-en-die wijk spoelen wij onder hoge druk de leidingen door om roest en dergelijke te verwijderen; hierdoor kan er tijdelijk bruingekleurd water uit uw kraan komen, laat dan het water even doorlopen tot het weer helder is'.

Water in de leidingen in je eigen huis _kan_ problemen geven als het bijvoorbeeld warm geweest is, dan bestaat het risico dat de Legionellabacterie gaat gedijen, zie hier over tips hoe dat te voorkomen: http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Water%20in%20huis#Water_en_de_legionellabacterie
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vond het ook opmerkelijk. zal idd fluoride zijn bedoeld. thnx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thank you:)

Andere antwoorden (1)

Het bederft niet omdat het blijft lopen. Als het te lang stilstaat, ontstaat de bacterie legionella. Dat van chloor weet ik niet
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding