Stel dat er twee magneten zijn, met een noord en een zuid pool, hoe nauwkeurig worden ze aangetrokke?

Komen de polen precies opelkaar? of is er een kleine afwijking, zo ja praten we dan over micro meters?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.3K
LeonardN
4 jaar geleden
Komen de polen precies opelkaar?
Niet per se
https://youtu.be/p0t0J_ERzHM?t=366
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt Leonard, maar komt dit door dat het te sterke magneten zijn, waarbij op moluculaire niveau de polen te sterk zijn of is dit bij alle magneten?

Antwoorden (1)

In een wrijvingloze wereld zou dat zo zijn, in de praktijk kan de afwijking groot zijn. Bij een gewone huis tuin en keuken magneet kan dat best enige centimeters zijn.
.
Oh.. en de vorm van het materiaal zegt natuurlijk niets over de daadwerkelijke richting van het magnetisch veld. Als dat veld schreef is, dan zal de uitlijning van de blokjes natuurlijk ook navenant scheef zijn.
Toegevoegd op 21 november 2019 06:22: tekst
Ozewiezewozewiezewallakristallix