vloeistof oplossen in vloeistof?

weet iemand een mengsel van een vloeistof, opgelost in een vloeistof? ik dacht aan alcohol in water. hebben jullie ook een afbeelding hiervan (bijv. alcohol in water)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (3)

Bepaalde vloeistoffen, zoals ethanol in water, zijn onbeperkt oplosbaar

Toegevoegd na 3 minuten:
In nummer 5 lost het jodium op in de alcohol, het water wordt helemaal bruin en is erg geconcentreerd. Na een tijdje zakt het naar de bodem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
melk in koffie
Plaatje bij antwoord
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar vraagstarter heeft toch niet specifiek om zuivere stoffen gevraagd? Ik snap zijn vraag dan niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees de eerste zin maar eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een suspensie is inderdaad geen oplossing maar een geforceerde vermenging, die na een tijdje weer gaat schiften. Ik vind het voor deze vraag wel een oplossing
Je hebt 2 soorten vloeistoffen, zg polaire (zoals water) en apolaire (zoals olie of benzeen).

Die naam heeft te maken met bepaalde eigenschappen van de vloeistof.

Polair en apolair zijn niet of maar zeer beperkt mengbaar.

Een voorbeeld hiervan is een olie-water mengsel. Zolang je het roert gaat het nog maar daarna wordt het een tweelagen systeem, de kleurloze waterlaag boven en de gelige olielaag boven.

Lagere alcoholen (daar valt ook ethanol, wat wij kunnen drinken onder) zijn ook polair en die lossen goed op in water (eigenlijk spreek je dan van: mengen met water)

Een plaatje laten zien is eigenlijk zinloos want water is kleurloos en zuivere ethanol ook. Dus het mengsel ziet er net zo uit als water.

Als je erin bent getraind zou je een (HEEL KLEIN) verschil in viscositeit kunnen zien (de stroperigheid) maar ik vraag me af of je ook dat met zekerheid kunt zien.

Je kunt het WEL ruiken. Maar je zou dus een plaatje van een glas water kunnen nemen en zeggen dat het een water alcohol mengsel is, niemand ziet het verschil.
amigo