Hoe komt het dat een hitteperiode vrijwel altijd met donder en bliksem wordt afgesloten ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb jij dat dan nooit? Je eet heet (veel peper en specerijen) en dat je daarna donder in bliksem hebt in je onderbroek?
Dat is hetzelfde principe!

Het beste antwoord

Warmteonweer is een typisch zomerverschijnsel omdat voor de ontwikkeling ervan een sterke verhitting van het aardoppervlak en van de daaraan grenzende luchtlaag nodig is. Ze komen het vaakst voor aan het eind van een mooi-weer-periode als het daarvoor verantwoordelijke hogedrukgebied naar het oosten is weggetrokken. De luchtdruk is gedaald tot 1013 mbar of minder en de wind zuidoost tot zuid geworden is.

Ontstaan: Vochtige, hete lucht, die absoluut gezien veel waterdamp kan bevatten, stijgt en vormt wolkenbuien. In tegenstelling tot de gedwongen optilling aan de voorzijde van een opdringend koufront, zijn de buiencomplexen door verhitting ontstaan, niet in een rij gerangschikt. Ze zijn min of meer onregelmatig boven een landstreek verdeeld. Bij voorkeur boven die delen die het sterkst verhit worden, zoals grote steden en zandvlakten. Nadat zij zich ontladen hebben, lossen ze in de nacht weer op. De temperatuur loopt de volgende dag opnieuw op. Boven streken waar de vorige dag regen is gevallen, stijgt extra waterdamp op en zo kunnen buienwolken zich opnieuw vormen. Meestal is het daarbij broeierig warm. Buienwolken worden het best gevormd nadat de temperatuur zijn hoogste waarde heeft bereikt, dus in de namiddag of in de avond.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is niet altijd zo, maar het komt vaak voor dat simpel gezegd het verschil tussen hoge- en lagedrukgebied wrijving/energie veroorzaakt die zich op gaat bouwen tot hoge statische spanning=bliksem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
al het water verdampt als het warm is, als het teveel is gaan het regenen enzo.