Welke verschillende uitwerkingen kan geluid hebben? (zie uitleg wat ik bedoel)

Geluiden kunnen verschillende uitwerkingen hebben, zo kun je met geluid glas laten breken en bepaalde dieren wegjagen of juist naar je toe laten komen! Ook bestaat er een combinatie van geluiden waardoor je schijnbaar het gevoel krijgt (stoned?) onder invloed te zijn. (op internet gratis verkrijgbaar zelfs)

Welke effecten kan geluid nog meer hebben? Wat zijn de mogelijkheden en de grenzen?

Toegevoegd na 8 minuten:
Dan bedoel ik dus niet de algemene dingen zoals emoties losmaken bij mensen of als er een brandalarm klinkt we wegrennen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kunt met geluidsgolven nierstenen en andere inwendige stenen vergruizen. Je kunt geluidsgolven ook gebruiken om vaste stoffen sneller in vloeistoffen op te lossen (ultrasoon trillen). Ook kun je met geluid in je lichaam kijken, bijvoobeeld of iemand zwanger is: echografie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Te veel bass van heel dichtbij kan je heel misselijk en ziek maken. De trillingen zijn dan zo sterk dat het je beïnvloedt.

Maar ook bepaalde tonen en combinaties van tonen kunnen emoties losmaken.

Zo schijnt dat baby's rustig worden van rustige klassieke muziek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij bepaalde geluiden zou je spontaan in je broek poepen.
Je kan het met deze video zelf proberen.
Wel eerst het geluid zacht zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen de tsunami de kust van Thailand bereikte vluchtten alle olifanten het bos in doordat zij het laagfrequente geluid hoorden. Ze herkenden het niet vanuit eigen ervaring maar dit was al een aangeboren instinct. Geluid kan dus een waarschuwer zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tinnitus, oorsuizen of fantoomgeluid is het horen van sis-, fluit-, brom- of pieptonen in één of beide oren. De waarneming wordt door de lijder gedaan maar niet door anderen (95%). Het waargenomen geluid kan zo luid zijn dat het horen wordt belemmerd. De naam komt van het Latijnse Tinnitus Aurium, wat 'gerinkel in de oren' betekent. Een in de uitgaanswereld gebruikte term is piepstress.
Geluiden kunnen zo hard worden dat mensen hier gek van worden en zelfmoord plegen.
Zelf heb ik in bescheiden wijze last van tinnitus. Een continu piep en brom geluid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jarenlang is gedacht dat het oorsuizen bij lawaaibeschadiging of bij ouderdom zijn oorzaak in het oor zelf had. Aan de hand van PET scans (positron emission tomography), waarmee de hersenactiviteit van tinnituspatienten in kaart is gebracht, is gebleken dat de auditieve sensaties juist zijn oorsprong in de hersenen hebben en niet in het oor zelf. Doordat bij beschadiging van het slakkenhuis (of door bijvoorbeeld ouderdom) de hersenen minder neurale signalen van het slakkenhuis krijgen, draait de auditieve cortex zelf het volume op. Dit opkrikken van het volume van de hele zachte geluiden kan door de patient als rinkelen, zoemen, sissen e.d. worden waargenomen. Oorsuizen kan in deze gevallen dus vergeleken worden met een soort fantoompijn. Het is dus geen geluid van buiten af, maar je hebt het idee dat het in je oren ontstaat, terwijl dit schijnbaar in je hersenen gebeurt.
Op je vraag "welke verschillende uitwerkingen kan geluid hebben" lijkt mij dat mijn antwoord wel gerangschikt mag worden, gezien de uitwerking van het "geluid".
Je kan met binaural beats cd's je hersengolven( tijdelijk) veranderen.
Je kan bv meer alfagolven produceren waardoor je je beter kan concenteren op studie of werk.
of meer thetagolven waardoor je wat creatiever wordt.
Er zijn ook cd's die je hersengolven dichter bij de slaaptoestand brengen.
Ik gebruik het zelf om in een toestand van diepe meditatie te geraken (deltagolven)

Geluid kan ook een helende werking hebben op het lichaam. De zogenaamde Healing sounds.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een heleboel over te vinden als je brainwave entrainment of binaural beats intypt in Google.
De sites waar ik ervaring mee heb en die betrouwbaar zijn zijn :
http://www.centerpointe.com/ ( daar heb ik m'n meditatie cd's gekocht, en de alpha en theta cd's kreeg ik erbij)
http://www.learningstrategies.com/Home.asp
Zeer interessante site, waar ik o.a Het Sonic Acces programma heb gekocht en Spring Forest Qigong, en een aantal zgn paraliminals. (combinatie van nlp,hypnose en binaural beats)
http://www.neuroacoustic.com/index.html
Ook geweldig goed spul hier.