Als je diesel verwarmt in een pan, gaat het koken bij 180c, maar zal het in een pan ook gaan branden bij 210c

Toegevoegd na 1 uur:
Wordt de panrand boven de vloeistof niet heet genoeg om de damp boven de diesel te ontbranden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (5)

Ja, aangezien het brandpunt van diesel 210c is denk ik van wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als 210 het vlampunt is, en je krijgt het zover ver verwarmd, en er is genoeg zuurstof, ja dan kan het in brand vliegen
anneliez
13 jaar geleden
ja hoor. En dan krijg je zoiets

Toegevoegd na 2 uur:
Let wel: Je zal neit de hele vloeistof tot die temp verhitten. Slechts de damp die er boven hangt wordt warm genoeg om te ontvlammen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het bij 180 graden kookt, zul je het nooit naar 210 graden kunnen opwarmen.
Water krijg je ook niet boven de 100 graden, tenzij je de druk kunt verhogen.
Waarom zou je trouwens diesel in een pannetje koken ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij 180 graden celcius, is het kookpunt bereikt. Net als bij water onder normale atmosferische druk geen hogere temperatuur bereikt dan 100 gr. celsius zal de temperatuur van de diesel ook niet boven de 180 gr, celsius uitkomen en uiteindelijk alleen maar verdampen. Deze damp is natuurlijk brandbaar maar zal net vanzelf ontbranden.Onder druk (in een dieselmotor) kan een hogere temperatuur worden bereikt. Dan moet er ook nog sprake zijn van een brandbaar mengsel (luchttoevoeging) en zal de diesel bij een temperatuur van 270 gr. celsius tot zelfontbranding komen.

Toegevoegd na 2 minuten:
net = niet. Dus niet vanzelf ontbranden.