Waarom is de ene rookpluim van de zelfde sigaret blauw terwijl daarnaast een grijze rookpluim ontstaat?

Dit verschil valt me al jaren op als iemand een sigaret of een joint rookt.
Hoe komt dit verschil in kleur tot stand?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (1)

Kort door de bochtantwoord: door waterdamp die zich afzet op de rookdeeltjes; maar het kan ook meer genuanceerd liggen, zie de verklaring hieronder.

Datgene waardoor rook zichtbaar is, zijn zeer fijne, vaste deeltjes. Dan moet je echt denken aan superfijne deeltjes, bij voorbeeld 1/1000 van de grootte van een zandkorrel en nog kleiner (grotere deeltjes blijven niet zweven). Er zijn zo veel van die deeltjes dat je ze niet apart kunt zien, maar hun gezamenlijk effect wel. Doordat een brandende sigaret naast die deeltjes (vooral as, dus mineralen, en roetdeeltjes, dus koolstof) ook hete gassen produceert, stijgt de rook op (je ziet die hete gassen niet, maar houd je jouw vinger (ver genoeg graag, we willen geen brandwonden) boven een sigaar o.i.d. dan kun je die gassen wel voelen. De zichtbare deeltjes maken maar een heel klein deel uit van alle verbrandingsproducten in de rook. Er is dus 'veel meer gas dan deeltjes'. Nu bevinden zich in de lucht behalve de gassen als stikstof en zuurstof ook waterdamp, mini-zoutkristalletjes etcetera. Die kunnen zich op de rookdeeltjes condenseren waardoor hun kleur verandert. Ook de snelheid waarmee de sigaar verbrandt (hard eraan trekken) kan de kleur al beinvloeden. En wie over de longen rookt zal zien dat de uitgeademde rook anders van kleur is dan de rook die van de sigaar/sigaret etc. komt. Hier is de oorzaak de waterdamp die al in de longen zit. Verder kan de soort tabak en de droogte van de sigaar/sigaret voor het verbranden van invloed zijn. De duurste sigaren worden vaak bewaard in speciale doosjes/kisten waarin een gecontroleerd luchtvochtgehalte heerst en daar past wat erin bewaard wordt, zich bij aan. Die zullen bij het roken een andere tint rook geven dan gortdroge sigaren die lang op de plank hebben gelegen.