Licht kun je voelen en heeft gewicht... Een Crookes Radiometer draait omdat licht gewicht heeft... zie link: http://www.thuisexperimenteren.nl/science/radiometer/radiometer.htm

Schaduw heeft geen gewicht...

Als de zon op je gezicht schijnt voel je toch het licht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Licht heeft absoluut geen gewicht, de radiometer draait niet op het gewicht van licht, en het gedeelte dat je ervaart als warmte op je gezicht, noemen we geen licht.

Andere antwoorden (8)

je kan licht voelen omdat het warmte uitstraalt, je voelt dus de warmte eigenlijk
in de schaduw niet
14 jaar geleden
De warmte van het licht voel je natuurlijk wel, maar dat is niet echt het licht zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Licht kan je voelen.

Licht is een energievorm, welke zodra ze een oppervlak raken gereflecteerd danwel geabsorbeerd word. Bij absorptie wordt het licht omgezet in warmte. Je hebt wel vrij sterk licht nodig om het te voelen hoor.

in theorie kan je een schaduw dus voelen door het ontbreken van de warmte.

J
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, licht kun je niet voelen. Alleen als er infrarode straling met het licht meegezonden wordt kun je dit door de warmte waarin het wordt omgezet voelen. Schaduw is het ontbreken van licht dus dat kun je al helemaal niet voelen, want een schaduw is juist niks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zichtbaar licht maakt deel uit van het elektromagnetisch spectrum. Evenals infrarood straling. Een lichtbron zendt energie uit in het zichtbare spectrum maar ook in andere delen van het spectrum. Dit is onlosmakelijk verbonden aan de fysica van lichtbronnen. Als zodanig kan ik stellen dat je licht kan voelen wanneer de energieinhoud boven een bepaalde drempelwaarde zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Een monochromatische lichtbron, zoals een laser, zendt géén energie uit in andere delen van het spectrum. Je tekst over de fysica van lichtbronnen klopt dus niet. Ik vermoed dat je het over een zwarte straler zoals de zon hebt, daarvoor geldt het namelijk wel. Echter, ook monochromatisch licht in het zichtbare deel van het spectrum kun je voelen. Een deel van dat licht wordt door je huid geabsorbeerd, en daarbij omgezet in warmte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitzondering. Ik heb het natuurlijk over al dan niet natuurlijke lichtbronnen die men gebruikt voor verlichting: gloeilamp, TL, LED, zon, enz...
Je voelt alleen de bijkomende effecten,zoals warmte. Licht op zich is m.i. niet voelbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Licht kun je soms voelen, als ze door absorbsie de temperatuur in de huid verhogen, dat hoeft dus niet alleen infrarood te zijn, of een chemische werking in de huid veroorzaken die zenuwen prikkelt (te lang UV B)
Verder of anders is licht via de huid niet waar te nemen.
Sommige mensen zeggen Rontgenstralen te kunnen voelen, zou het een zeer sterke bron zijn, dan zou dat kunnen.(bij bestraling tegen kankenr bv.)
Bij Rontgefoto's echter is de straling zo gering dat die
geen zenuwen activeert, het kan een (onbewuste) angst zijn, waardoor mensen denken dat ze gevoeld kunnen worden.
Dus als licht een interactie met het lichaam aangaat waarbij zenuwen worden geprikkeld , dan kan men het voelen.
Voor andere lichtwaarneming is geen zinnige verklaring te geven, ofschoon sommige mensen ze wel schijnen te kunnen voelen.
Dat ligt dan naar mijn mening meer op het esoterische vlak. Dat neem ik echter wel serieus.

Toegevoegd na 14 minuten:
Radiometers draaien niet door de druk van de fotonen zelf, een radiometer mag niet helemaal vacuum zijn,
Bij het rad van een radiometer is de ene kant zwart en de ander reflecterend.
Omdat de plaatjes uit MICA bestaan zijn de voor-en achterzijde thermisch goed van elkaar geisoleerd..
De zwarte zijde wordt warmer dan de spiegelende zijde en daardoor zet de verdunde lucht die bij het zwarte vlak is, uit.
Dat geeft een voortstuwing omdat het zwarte vlak immers
voortgeduwd wordt door de hogere druk achter het zwarte vlak, dan ervoor.
Fotonen zelf hebben (vrijwel) geen massa en kunnen
daarom ook nauwelijks iets voortbewegen door daar tegen aan te knallen .
De energie echter die ze afgeven kan wel oa. warmte opwekken.
Men is achter het raadsel van radiometers gekomen omdat ze NIET werken in vacuum.
Wel moet men de lucht verdunnen omdat de weerstand van het rad anders te hoog is en de lucht als warmtegeleider het warmteverschil tussen voor- en achterkant te snel opheft.
Was het fotonische aandrijving geweest, had het rad moeten draaien MET de spiegelende zijde naar achteren,
omdat die zijde de fotonen reflecteert, dat is echter niet zo. Dus kan men ook geen fotonische druk voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan zeker. Een menselijk hoogstandje op dit gebied zijn militaire lasers, die branden bijna door alles en zeker door een mens. Als je geraakt wordt zal je dat dan ook zeker voelen.