Kun je via enkel de wetten van Maxwell en/of de Lorentztransformaties ook de lichtsnelheid berekenen? Zo ja, hoe leg je dat eenvoudig uit?

Er zijn allerlei experimenten gedaan om de lichtsnelheid direct te meten (door oa Olmer en Michelson).
Maar als alle uitkomsten invariant zijn voor de waarnemers zou blijken dat je er ook de lichtsnelheid mee kun berekenen?

Gaat dat dan als volgt (sterk vereenvoudigt)?:
A die stil staat ziet een auto voorbij rijden. B zit in een vliegtuig en ziet dezelfde auto rijden. A meet de tijd en afstand en komt tot een gemiddelde snelheid van die auto van 50km/u. Voor B is die snelheid in eerste opzicht misschien veel lager, zeg 10, omdat B zelf zo snel gaat. Toch moeten ze allebei op hetzelfde uitkomen want het is invariant, door nu de lichtsnelheid te introduceren komen ze toch allebei op hetzelfde uit. Maar er zullen vast mensen zijn die dit beter kunnen uitleggen of corrigeren.

Aanvullende vraag is dan of de lichtsnelheid van +/- 300.000km/sec dan gelijk is wat uit die wetten volgt en wat gemeten is en/of daar toch telkens een verschil tussen is? En misschien is de afgeleide (itt gemeten) snelheid wel de meest exacte?

erotisi
8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

De lichtsnelheid volgt uit de wetten van Maxwell:
c = wortel ( 1 / elektrische (veld)constante * magnetische (veld)constante )

Het probleem of de uitdaging is dan natuurlijk dat je de waardes van de drie constanten zo nauwkeurig mogelijk moet bepalen. Voor de lichtsnelheid is dit eenvoudig want die is per definitie 299 792 458 meter per seconde.

Het is mij onduidelijk wat je precies met mannetje A, vliegtuig B en auto C wil aantonen. Alle drie zullen ze de lichtsnelheid als 299 792 458 meter per seconde meten, berekenen en/of ervaren. Los van wat ze als gemiddelde snelheid van ieder ander of zichzelf vinden. Het enige verschil dat ze zullen constateren is de onzekerheid die je altijd hebt met meten. Als bijvoorbeeld de klok waarmee gemeten wordt een onzekerheid van 0,001 % per seconde heeft dan zal de foutmarge op de gemeten lichtsnelheid plus of min 300 meter per seconde zijn.