Hoeveel energie komt er vrij bij een blikseminslag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.3K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Kosmische straling die met elektrisch geladen deeltjes en enorme snelheid vanuit het verre universum de atmosfeer inschieten en ijsdeeltjes in de wolk raken, vormen de triggers tot bliksemvorming. (het een en ander ontleed aan de hypothese van onderzoek aan de TU te Delft)
Over de hoeveelheid energie lopen de meningen nogal behoorlijk uiteen. Dus daarover doe ik geen uitspraak. Maar kun je de energie van bliksemontladingen opvangen dan verwacht ik dat het energieprobleem opgelost wordt.

Antwoorden (3)

Het zou wel handig zijn als je de energie van blikseminslagen op kon vangen; het gaat namelijk om véél energie. Soms is de stroomsterkte 200.000 ampère, en de spanning miljoenen volt. Als de bliksem ergens inslaat, springt er tot 10 gigajoule over van wolk naar de aarde; genoeg om 10 lampen van 60 watt een halfjaar te laten branden.
Helaas bereikt maar een klein deel van deze energie de aarde. De meeste energie blijft hangen in het bliksemkanaal tussen de wolk en het aardoppervlak. Een bliksemschicht verhit de lucht zo’n 15.000 tot 30.000°C. Dat is vijf keer zo heet als het oppervlak van de zon – en dat is dan ook precies waar zoveel energie aan opgaat. En er blijft slechts 10 tot 100 megajoule over, net genoeg om de lampen een dag te laten branden. Theoretisch gezien zou je de energie kunnen aftappen, maar dat zou meer kosten dan de energie zelf waard is.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Helaas" zou ik vervangen door "gelukkig", anders wordt het catastrofaal....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, eens met ippa, maar toch zeker een + voor het heldere, volledige antwoord.
Dat hangt heel sterk af van de kracht van de blikseminslag zelf en er kan meer dan een factor 1000 verschil tussen zitten.
Uit onderzoek is gebleken dat de lading , dat is het aantal ampèreseconden vermenigvuldigd met de spanning welke 10 megavolt en meer kan bedragen in het mega/ giga joule bereik zit.
De energie die een stevige cumulonimus bevat is enorm groot en zou , mits het op een goede wijze afgetapt en verwerkt zou kunnen worden beslist de moeite waard zijn.

een enkele blikseminslag op zich bevat genoeg energie om een huishouden een hele poos op te laten werken maar het is onmogelijk een bliksem rendabel te "vangen"

En heus , dat is veelvuldig geprobeerd , de vlieger van Benjamin Franklin is een bekende poging die al een dode gevergd heeft toen een bolbliksem van een van zijn systemen afsprong en een medewerken in het gezicht trof.

Gelukkig gebruikte hij vliegertouw wat niet zo goed geleidde, had hij een draad genomen met metaal daarin verwerkt ,zoals het huidige schrikdraad, dan had ook hij het niet overleefd.

Met kleine raketten die een koperdraadje omhoog brengt op een goed getimed moment heeft men vast kunnen stellen hoeveel energie er in een onweerswolk zit en hoeveel spreiding dat heeft.

Deze energie is dus niet benutbaar voor commerciele doeleinden maar een zware inslaande bliksem levert heel wat energie op, daar kun je -in theorie- enige jaren op gamen en in de praktijk zou ik dat NIET uittesten, dan kon het wel eens GAME OVER voor je zijn.
De in een vorig antwoord opgegeven waarde is wel juist , alleen de spreiding is te groot om een vaste waarde aan te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ongeveer een halve kilowattuur.