Heeft ijzer ook een gasvorm?

Ik heb gehoord dat veel stoffen drie vormen hebben:
-vast
-vloeibaar
-gas

Bij water is dat simpel
-ijs
-water
-damp

Maar hoe zit dat bij ijzer?
Het kan smelten en een vloeibare gloeiende brij worden, maar heeft het ook een gasvorm? Als je het maar genoeg verhit, vliegt ijzer dan ook de lucht in?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Alle stoffen hebben een vaste-, vloeibare- en gasvorm, bij de ene stof ligt alleen de smelt- en kooktemperatuur hoger dan bij de ander. Smeltpunt van ijzer is 3134K = 2861 graden celcius (onder normale druk).
Als je een Binas hebt moet je even in tabel 40 kijken, daar staan de smelt en kookpunten van alle elementen

Toegevoegd na 1 uur:
met smeltpunten = 2861 graden, bedoelde ik natuurlijk kookpunt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, Ijzer heeft drie aggregatietoestanden vliegt uiteindelijk ook als 'gas' de lucht in. Dit wel bij een temperatuur boven 2750 graden Celcius.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, al zal je dat niet lukken in een pannetje op het gasfornuis. En metalen verdampen en sublimeren maar heel, heel moeizaam / mondjesmaat.
Bovendien zul je dan zeer, zeer zuiver ijzer moeten hebben ; meestal gat het om allerlei legeringen.
Wat er makkelijker van ijzer afkomt is ijzeroxide (roest) in damp/gasvorm, als het een verbinding aangaat met de zuurstof in de lucht. Kun je beter niet te veel van inademen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jup, maar dan moet je wel flink doorstoken. temperaturen staan hierboven wel. volgens mij is het ook nog zo dat als je een gas nog verder verhit dat je plasma krijgt en de stof weer vloeibaar wordt (zij het wat warmer dan)