Kunnen zouten (FeO) ook elektriciteit geleiden?

Ik vroeg me af hoe het bij een stof als FeO of Fe2O3 zit. Normaal kunnen metalen gewoon elektriciteit geleiden maar kan dat ook als zout? En zo ja hoe/ of in welke toestand?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

In vloeibare toestand kunnen de zouten stroom geleiden, doordat de ionen vrij door de vloeistof kunnen bewegen.
Dat gaat minder goed dan geleiding in metalen, waar vrije elektronen voor de geleiding zorgen, die veel lichter, kleiner en daardoor beweeglijker zijn.
Je zult het ijzeroxide dus eerst flink moeten verhitten, voordat je wat geleiding krijgt, want zolang de ionen in een kristal zitten kunnen ze geen stroom geleiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Alleen als zout opgelost in water, oxide is in vaste stof een isolator
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oxiden zijn meestal niet geleiend, ook niet in gesmolten toestand.
zouten bestaan uit een metaalion (of NH4+groep) en een zuurrest.
Water is echter geen zuur en oxiden zijn eigenlijk geen zouten, dat worden het pas als de metaaloxiden opgelost worden in een zuur.
Opgeloste zouten en gesmolten zouten zijn geleiders, veel metalen worden door electrolyse uit hun zoutvorm gewonnen, Na, K en Al zijn daar bekende voorbeelden van.
Ook wordt door scheikundige reductie metaal uit hun oxide gewonnen, Fe is daar een bekend voorbeeld van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Metalen kunnen normaal gesproken gewoon elektriciteit geleiden doordat elektronen vrijlijk door het metaal kunnen bewegen.
Dit is bij metaal oxiden meetal niet het geval. Er moet eerst energie worden toegevoegd om de elektronen 'te bevrijden' en dan kunnen ze pas stroom geleiden. Dit type materiaal heet een half geleider. De grens tussen een half geleider en een isolator hangt af wie je spreekt. In het voorbeeld an Fe2O3 moet een elektron minmal 2.2 eV (± 3.5E-19 J) aan energie krijgen voordat het vrij is. Voor sommige is dit een isolator, maar sommige niet. Ik ken mensen die werken aan Fe2O3 om hier een zonnecel van te maken die direct waterstof produceert. In dat vak gebeid wordt het als half geleider gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zouten kunnen alleen stroom geleiden als ze zijn opgelost of gesmolten. maar niet in vaste toestand.
daar moet je contactpunten van een draad altijd checken op roest want dan geleidt de draad niet goed meer.