Glas is een slechte geleider van elektriciteit, dus de bliksem zal niet snel op een ruit slaan. Wat wel een goede geleider kan zijn is het stalen of aluminium kozijn. Als daar de bliksem op slaat ontploft heel de ruit waarschijnlijk, en zoekt de lading verder zijn weg.
Het antwoord op je vraag is dus ja, maar verwacht niet dat de ruit heel blijft.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

jazeker, het kan zelfs een krater in de grond slaan, dus glas moet geen probleem zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn oma vertelde mij ooit, dat bij haar moeder tijdens het onweer een vuurbal haar huis in vloog. Deze vuurbal ontstaat geloof ik door de bliksem, dat het een samensmelting van de energie van de bliksem is. Deze bal vloog door het raam en verliet het huis ook weer door het raam. En het raam bleef gewoon heel, alleen zat er een zwarte vlek op. Dus bij het raam staan, kan inderdaad gevaarlijk zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie ook deze bron: http://www.scholieren.com/werkstukken/11439
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga met zo'n onweersbui nooit voor het raam staan of voor een open raam of deur, maar ga op de tafel zitten of staan dan kan de bolbliksem er onderdoor.
Mijn achteroom is zelfs door de bliksem geraakt, terwijl hij rustig in zijn schommelstoel achter glas zat... dus het kan wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan. Bliksem is elektromagnetische straling (net als licht) en kan daarom door een raam. Hierbij zal een klein deel weerkaatsen en een klein deel ook het raam opwarmen, waardoor het waarschijnlijk lokaal smelt of bij gehard glas breekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan alleen als bij dat kijken je harnas aan hebt. Metaal is n.l. een goede geleider.