Je hebt meerdere soorten straling, maar de belangrijkste zijn:

Alfastraling: deze straling wordt uitgezonden door een atoomkern. Het is een deeltje dat bestaat uit twee protonen en twee neutronen. Deze straling wordt uitgezonden door bijvoorbeeld uranium en plutonium. Het alfadeeltje is relatief zwaar.

Bètastraling bestaat uit positieve (positron) of negatieve (elektron) geladen deeltjes. De deeltjes worden door de atoomkern uitgezonden.
Gammastraling bestaat uit zogeheten fotonen. Dit zijn "energiepakketjes" die met grote snelheid voortbewegen. Deze straling wordt ook wel elektromagnetische straling genoemd. Deze straling wordt door de atoomkern uitgezonden.

Röntgenstraling is eveneens elektromagnetische straling. Deze straling ontstaat echter op een andere wijze dan gammastraling, namelijk in een röntgenbuis.

Alfastraling kan gemakkelijk worden tegengehouden doordat de deeltjes zwaar zijn en een grote
lading hebben. Een velletje papier is als afscherming voldoende.

Bètastraling kan een relatief hoge energie hebben en daarom door de huid dringen. Bètastraling met
een lagere energie kan worden tegenhouden door de huid of een dik vel papier.

Gammastraling en röntgenstraling zijn energetisch nogal verschillend. Afhankelijk van het
energieniveau kan de straling worden tegengehouden door bijvoorbeeld een aluminium plaatje (bij
laagenergetische straling) of door een dikke laag lood of beton bij hoogenergetische straling.