Als het echt vacuüm is zou hij 0 (NUL) hPa moeten aangeven (ofwel 0 mbar), maar geen enkele barometer heeft dit lage bereik.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een barometer is een instrument waarmee de luchtdruk gemeten kan worden.
De evenredigheidsconstante g hangt samen met de zwaartekracht en is overal op aarde vrijwel hetzelfde (aan de polen wat groter). Ten slotte is voor een cilindrische kolom de inhoud (volume) V gelijk aan de doorsnede A maal de lengte L:

p = g * rho * L
p = druk
g = gravitatieconstante
rho = dichtheid
L = lengte van de stijging in de buis

g en rho zijn constantes. Die veranderen niet
Als je vacuum hebt, heb je geen luchtdruk meer. Dus p wordt 0. De lengte van de stijging wordt dan ook 0. De barometer geeft aan dat er geen druk is.
De barometer zal in de praktijk naar de laagst mogelijke stand gaan.
Toegevoegd op 21 december 2020 22:53: tekst
Thecis
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De uitleg over de kwikkolom heeft niets met de vraag te maken. Alleen het antwoord dat de druk = 0 mbar (hPa)
Thecis
3 jaar geleden
@elder161
De uitleg over de kwikkolom geeft inzicht over de basis van hoe een barometer werkt. Daardoor weet je ook dat de barometer 0 gaat aanwijzen. Dus het is informatief over de werking van een barometer. Dus mijn inziens heeft dat heel erg veel te maken met het beantwoorden van de vraag.