Waarom kan een vis langer op het drogen zijn, dan een mens onder water kan zijn?

Soms ga ik even bij vrienden kijken als zij aan het nachtvissen zijn. Ze vissen op karpers en vangen er geregeld 1. Na een (vooral voor de vis) vermoeiend wedstrijdje touwtrekken word de vis op het drogen gehaald en van de haak verwijderd. Daarna word hij gemeten en gewogen. Als laatste nog een fotoshoot en is hij dan al zo'n 5 minuten op het drogen. Hierna zetten ze hem terug en zwemt de vis weer aan.

Hoe kan hij zo lang op het drogen blijven (soms nog langer dan 5 minuten) na zo vermoeiende inspanning? Wat is hierbij het verschil tussen vis en mens?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk omdat een vis koudbloedig is en dus geen zuurstof aan verwarming hoeft te besteden
Reddie
11 jaar geleden
@Robo, ik vind dit een waardevolle suggestie.

Het beste antwoord

Een mens is ook niet dood na 5 minuten zonder zuurstof (misschien wel hersenbeschadiging naar de hersenen van mensen zijn veel kwetsbaarder dan vissen).
Het probleem met mensen onder water is dat ze uiteindelijk toch proberen adem te halen en water in hun longen krijgen. De zuurstof due in het water zit kunnen wij prima opnemen, alleen kunnen wij geen water 'ademen' (vervangen door nieuw, zuurstofrijk water).
De lichaamstemperatuur van vissen ligt ook lager dan die van mensen waardoor ze ook langer zonder zuurstof kunnen overleven (kijk bijvoorbeeld naar mensen die onder een lawine gezeten hebben, die kunnen soms wel meer dan een half uur begraven hebben gelegen en toch overleven vanwege (onder andere)lagere temperatuur)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (3)

De meeste vissen kunnen inderdaad langer dan de mens. Dat verschilt per vis. Sommigen kieuwen kunnen ook zuurstof uit de lucht halen. Verder hebben (kleine) vissen minder zuurstof nodig dan een mens.
Een karper kan je veel langer dan 5minuten boven water halen, zolang ze maar lekker nat blijft!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je
Ha, die Rena;

Een vis krijgt op het droge nog wel iets aan zuurstof binnen waarmee hij het nog even uithoudt. Voor een mens is het onmogelijk om zuurstof uit het water te halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kieuwen van de vis blijven nog een tijdje vochtif. bij de longen van een mens is het zo dat als je de zuurstof 1x uitademt je weer nieuwe aangevoerd moet krijgen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt.