als je statisch bent waar wordt die statisch energie dan opgeslagen?

normaal gesproken gaat dit soort energie/elektrisiteit toch door je lichaam heen om aarde te kunnen maken?
waarom dit dan niet en ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe krachtig die schok kan zijn en hoe je het eventueel onder controle kan houden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Statische elektriciteit wordt opgeslagen aan de buitenkant van het geladen lichaam (vel, kleding, haren).
Als je echt opgeladen bent gaan daarom ook je haren omhoog staan.
Statische elektriciteit kun je laden door de bekende trui, katteharen, ballon etc. mits je geen goed geleidende schoenen aan hebt.
De doorslagspanning van droge lucht is 3 miljoen volt per meter. Als je een statische ontlading van 3 mm weet te halen was de spanning dus rond de 10000 volt.
Voor statische elektriciteit geen absurde waarde. Omdat de hoeveelheid stroom die daarbij loopt heel klein is is er geen gevaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

als je trui bijvoorbeeld statisch is, of je haar, betekent dat niet dat het onder stroom staat. het is slechts elektrisch geladen. op het moment dat je een schok krijgt als je bijvoorbeeld een deurklink vastpakt dan vindt er een ontlading plaats waardoor je weer elektrisch neutraal bent geworden. het is hetzelfde principe als met onweer.
trek maar eens een wollen trui heel snel over je hoofd uit in het donker dan kun je tientallen bliksempjes waarnemen