Als je precies recht vooruit vlieg ga je dan steeds verder van de aarde omdat die rond is ?

Vlieg aarde

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow, elk antwoord een ander sausje. Dat betekent dat je vraag wel wat toelichting kan gebruiken, Respo!

Antwoorden (7)

Ja, dat klopt! Als je daarin tenminste de 'kromming' van onze aarde vergeet....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar je vliegt krom maar dan merk je zelf niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je rechtdoor kunt vliegen, dan raak je op een bepaald moment buiten de atmosfeer.
Vergelijk het maar met een liniaal op een bal leggen: het uiteinde van de liniaal dat het verst weg van het beginpunt is, zal het ook verst weg van de bal zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In theorie zou je inderdaad in de ruimte verdwijnen, in werkelijkheid gaat het niet.
Omdat er als je van de aarde wegvliegt steeds minder lucht aanwezig is bij het toenemen van de hoogte zal jouw vliegtuig steeds minder stijgvermogen hebben.
Er is lucht nodig om de vleugels opwaartse druk te geven en er is lucht nodig om de kerosine in de straalmotoren te kunnen verbranden.
Op een hoogte van ongeveer 10 kilometer zal je vliegtuig niet meer rechtuit de ruimte invliegen, maar de kromming van de aarde gaan volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De lift bij een vliegtuig wordt veroorzaakt door de vleugel, maar om op dezelfde hoogte te blijven is er ook een klein effect van de kromming van de aarde. De hoeksnelheid van een gewoon verkeersvliegtuig is ca 2 pi radialen / 50 uur. Dat houdt in dat de centripetale versnelling die door de zwaartekracht geleverd moet worden gelijk is aan 0.21 ms^2. Dat is 2 procent van de normale zwaartekracht. Zou het vliegtuig echter 10 keer zo hard gaan dan is deze versnelling al 100 keer zo groot en kan het vliegtuig in een baan om de aarde komen zonder enige liftkracht van de atmosfeer. In de praktijk zijn raketmotoren nodig om dat soort snelheden op grote hoogte te halen.
Het snelste straalvliegtuig de SR-71 blackbird kan een 4 keer zo grote snelheid bereiken. Dan is de benodigde liftkracht nog maar zo'n 70 procent van het gewicht van het vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan geen rechte lijnen in de kosmos. Onder invloed van de aantrekkingskracht van andere hemellichamen kom je altijd in een nieuwe ellipsvormige baan terecht.

Als je met een vliegtuig steeds hoger vliegt (dus niet in een rechte lijn, want dat gaat niet), wordt de atmosfeer steeds ijler met als gevolg dat de lift te laag wordt om nog kunnen vliegen.

Een raket die voor het oog verticaal opstijgt krijgt een zwiep van de draaiende aarde mee en komt daardoor in een ellipsvormige baan om de aarde heen.
Om daar aan te ontsnappen is extra stuwkracht nodig en die breng het vaartuig in een nieuwe ellipsvormige baan terecht, die wordt aangepast als het vaartuig onder invloed komt van een ander hemellichaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De definitie van een rechte lijn is: de kortste verbinding tussen twee punten.
Als een vliegtuig 'rechtuit' vliegt, volgt hij een lijn die wordt beschreven door de boldriehoeksmeetkunde. Want een vliegtuig kan niet in de ruimte vliegen en ook niet door de aarde heen. Hij volgt, zeg maar, een cirkel met een straal van de Aardstraal+10 km.
Deze cirkel zie je pas, als je de Aarde denkbeeldig doorsnijdt. Zit je in het vliegtuig, dan zie je gewoon dat je rechtuit vliegt.

Misschien is de bedoeling van je vraag om meer voeling met de kromming van de Aarde te krijgen.
Welnu, als je een laserstraal -met een waterpas- horizontaal richt, dan kun je meten dat hoe verder de laserstraal is, hoe hoger hij komt. Hij zal de Aarde verlaten.
Het ziet eruit als een lijn die een cirkel raakt.