Een vector is in de natuurkunde een grootheid die zowel een grootte als richting heeft.
Een kracht is daar een voorbeeld van, deze heeft een richting en een grootte (uitgedrukt in Newton).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thnxss

Andere antwoorden (4)

Een kracht kun je tekenen als lijn (in de richting van de kracht) en die noem je vectoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedanktt
Je tekent inderdaad de krachten als pijlen. Zie als voorbeeld de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurkunde en wiskunde hebben veel met elkaar te maken.
In de wiskunde kennen we samenstellingen, bijvoorbeeld de vector. Andere samenstellingen zijn complexe getallen, en tensoren.
Een vector is samengesteld uit een lengte, en een beginpunt.
In de natuurkunde kennen we de kracht. Een kracht heeft altijd een aangrijpingspunt en ook een zekere sterkte in dat punt. Dus het ligt voor de hand, om een kracht als een vector voor te stellen.
Misschien heb je moeite met het feit, dat er een aangrijpingspunt moet zijn/is. Kijk dan eens naar een magneetje en houd er een spijker bij. De kracht neemt af naarmate de afstand groter is. Dus op elk punt in de ruimte, is de kracht minder.
Ga je dit tekenen, dan krijg je een figuur met in elk punt een vector van steeds kortere lengte.
De windkracht bij flatgebouwen, levert ook mooie plaatjes op, als je die met vectoren tekent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel dat je ergens tegenaan duwt met een bepaalde kracht. Dan geef je weer hoe hard je duwt met de lengte van het pijltje en je geeft weer welke kant je op duwt met de richting van het pijltje.

Vaak kun je dan die richtingen weer ontbinden in een stukje van links naar rechts, van onder naar boven en van voor naar achteren. Daarvoor heb je wel wat wiskunde nodig (sinus, cosinus en stelling van pythagoras).

Dan krijg je een vector van zeg (1, 2, 3) en dat betekent dan dat je met een kracht van 1 N naar rechts duwt, met 2 newton naar boven en met 3 newton naar achteren. De totale kracht reken je danuit met de stelling van pythagoras (wortel van de som van alle kwadraten, =wortel(14)