Lijken komen altijd na verloop van tijd bovendrijven. Dit is het gevolg van bacterien in de darmen die gas produceren en zo het lichaam een lagere dichtheid geven dan water -> Lichaam komt boven drijven.

De enige reden waarom het bij onweer lijkt te gebeuren is dat veel wind voor stroming in het water kan zorgen, waardoor eventuele lichamen makkelijker 'los' komen van de bodem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is niet speciaal het geval.
een lijk zinkt in eerste instantie, en gaat vervolgens onder water ontbinden.
hoe snel dat gaat hangt af van de temperatuur.
door de ontbindingsgassen komt een lijk op een gegeven moment weer bovendrijven, onweer of niet.
12 jaar geleden
Misschien door een combinatie van gasvorming met lage drukgebied. Stel dat er in het de buikholte van het lijk langzaam enige liters gas zijn gevormd, dan kan het gevormde gas kan wat uitzetten door het lagedrukgebied. Dat kan al gauw 5 procent in gasvolume schelen en genoeg zijn om het lijk vrij plotseling op te laten stijgen.