kun je vuurwerk op de maan afsteken?

Omdat mijn vorige vraag toch nog onduidelijkheid opriep in hoeverre vuurwerk lucht nodig heeft om te werden gelanceerd vanaf de maan, hierbij een expliciete uitleg gevraagd. Want hoe gaat dat dan in zijn werk?

erotisi
9 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Ja dat kan wel. In het kruit van vuurwerk zit een oxidator (bijvoorbeeld kaliumnitraat), dat zorgt ervoor dat het geen extra zuurstof uit de lucht nodig heeft. Dat zit ook in de lontjes van vuurwerk, daarom gaat het meeste vuurwerk ook nog gewoon af nadat je het in de sloot hebt gegooid.

Met een aansteker of met een aansteeklont gaat het alleen niet lukken, die hebben wel zuurstof van de buitenlucht nodig. Maar met zo'n sigarettenaanstekers die je ook wel in auto's hebt zitten kan je het lontje wel aansteken.