waarom zuigt het vacuum van de ruimte de 'lucht' niet uit onze atmosfeer ?

je ziet vaak dat 'lucht' uit een ruimteschip wordt gezogen als er ook maar een klein fitje in is. Onze atmosfeer is 'open'. Waarom verdwijnt onze dampkring dan niet ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Vrij simpel antwoord. Het word door de zwaartekracht van onze aarde vastgehouden. De aarde is zo'n groot object dat gas er niet van kan ontsnappen. Kort antwoord dus ik ga nog wat vertellen over het ontstaan van lucht op onze aarde. De lucht is op onze aarde ontstaan door een proces van fotosynthese bij zeer oude organisme. Zoals bekend ontstaat lucht uit een fotosynthese door het opnemen van koolstofdioxide en zonlicht. Er was voldoende koolstofdioxide omdat onze aarde veel vulkanen heeft. Echter nadat er organisme zijn geëvolueerd die fotosynthese gebruikt heeft het nog heel lang geduurd voordat er een luchtlaag ontstond. Dit komt omdat onze zeeën in die tijd nog vol ijzer zaten. En zoals men weet ijzer plus water en lucht zorgt voor roest. Kortom voordat er lucht op onze aarde was moesten onze oceanen nog roesten. Zodoende is lucht ontstaan en het kan dus niet uit onze zwaartekracht ontsnappen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Goed antwoord Anne. Overigens is het zo dat een piepklein deel van de lichte moleculen in de atmosfeer zo'n grote snelheid krijgt (door willekeurige botsingen) dat ze daadwerkelijk ontsnappen. Deze hoeveelheid is op Aarde verwaarloosbaar. Dit principe is bijvoorbeeld (één van) de reden(en) waarom de Maan geen atmosfeer kan vasthouden.