Waarom krijg ik vaak een klein elektrisch schokje van geborsteld staal?

Waarom krijg ik vaak een klein elektrisch schokje van geborsteld staal? Het gaat om verschillende elektronica, zoals de waterkan, oven en een laptop met metalen behuizing, maar soms zelfs een bureaula of zelfs toiletrolhouder. Erg irritant en het gebeurt vaak. Wat kun je ertegen doen?

1.2K
Amadea
2 jaar geleden
Draag jij meestal schoenen met rubberen zolen?
Thecis
2 jaar geleden
Op mijn werk heb ik er veel last van. Ik heb mijzelf aangeleerd om deurhendels eerst met de bovenhand aan te raken alvorens de deurklink beet te pakken. Het schokje is er niet minder door, maar je voelt het dan niet meer via de vingertoppen (die een stuk gevoeliger zijn).

Het beste antwoord

Materialen veroorzaken bij wrijving statische elektriciteit. Bijvoorbeeld bepaalde kleding, schoenzolen, vloerbedekking, etc. Door wrijving raakt u statisch negatief geladen. De ontlading ontstaat dan bij aanraking van positief geladen deeltjes die bijvoorbeeld in metaal zitten. En dat voelt u als een schokje.

Schokjes op koude dagen
Statische elektriciteit ontstaat vooral met droge lucht. Dit komt in Nederland vaker voor in de winter. Ook de verwarming in uw huis speelt een rol. De koude droge omgevingslucht wordt verwarmd door de verwarming. Warme lucht bevat meer vocht dan koude lucht. Bij het verwarmen en ventileren wordt de koude lucht nóg droger. Normaal gesproken ligt de luchtvochtigheid buiten tussen de 85 en 90 procent. In een woning rond de 50 procent. Maar wanneer het buiten vriest, daalt de luchtvochtigheid buiten naar 35 procent en in uw woning soms zelfs naar 20 procent. Dit is helemaal niet erg, maar de kans op schokjes is daardoor wel veel groter. Bij aanraking van een metalen object kan er dan zelfs een vonkje ontstaan.

Antischoktips op een rij
• Verhoog de luchtvochtigheid in uw woning met koud en droog weer
• Draag linnen of katoenen kleding
• Draag schoenen met leren zolen
• Gebruik wasverzachter met antistatische eigenschappen
• Gebruik antistatische spray voor uw tapijt en meubelstukken
• Ontlaad uzelf als u voelt dat u statisch geladen bent, door bijvoorbeeld met uw nagel tegen een metalen object te tikken
SimonV