Is de verbrandingswarmte hetzelfde als de vormingswarmte?

Voor Scheikunde moet ik leren om met ontledings- en vormingswarmtes om te gaan. Na even zoeken kwam ik op deze opgave terecht.

1) Bereken de verbrandingswarmte van butaan mbv de vormingswarmte/bindingsenergie
C4H10 + O2 -> CO2 + H2O

Nou begrijp ik wel volledig dat je de reactiewarmte berekent door de ontledingswarmte van C4H10 op te tellen bij de vormingswarmtes van CO2 en H20, maar aangezien je de verbrandingswarmte moest berekenen raakte ik in de war.

Een vriend van mij vertelde mij om de vormingswarmte van CO2 en H2O bij elkaar op te tellen, vervolgens de vormingswarmte van O2 ( dat is 0 natuurlijk ) eraf te halen en dat zou dan de verbrandingswarmte van butaan geven. Toch klonk hij er niet zo zeker over.

Q = c x m x delta T

Dit zou misschien ook een mogelijkheid zijn om de verbrandingswarmte mee uit te rekenen, maar daar heb je toch niet genoeg informatie voor gekregen om hem mee uit te rekenen.

Nog een vraag, valt de volgende vraag wel uit te rekenen met de formule Q = c x m x delta T?

2) Bereken de temperatuursverandering als ik 2,0 g magnesiumchloride oplos in 150 mL water. (T35C4, 60, 61)

Ik heb helaas geen antwoorden op deze oefeningen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Bij elke chemische reactie kun je spreken van vormingswarmte.
Ook als het om een verbranding gaat. Alleen, in dat geval kun je het dan ook verbrandingswarmte noemen. Maar het gaat om precies hetzelfde, namelijk de vorming van verbrandingsproducten.
Als je het over de vormingswarmte hebt moet je volgens mij de "ontledings"warmte er niet vanaf trekken.
Alleen als je de totaal vrijgekomen warmte wilt weten, dan natuurlijk wel.
En in het geval van verbrandingswarmte moet je de ontledingswarmte er volgens mij wel van af trekken.
In geval van twijfel (examen of zo) zou ik zowel vormingswarmte als ontledingswarmte apart berekenen (moet je toch al doen), en het netto resultaat vermelden. Dan zit je zo safe mogelijk.
Vraag eventueel je leraar hierover.
Reddie