Hoe snel iets verdampt (onder normale druk) hangt af van het kookpunt.
- Ether (Diethylether): 34.6
- Alcohol (ethanol): 78.4
- Benzeen: 80.1
- water: 100.0

Dit is dan ook direct de volgorde waarin het het snelts verdampt. Ether het snelst, water het langszaamst

Toegevoegd na 39 minuten:
Voor de volledigheid. Bovenstaande getallen in °C.
Thecis
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zal toch ook van de verdampingswarmte afhangen neem ik aan: een hoge verdampingswarmte geeft een lagere verdampingsrate (of hoe noem je dat?). Welke factoren doorslaggevend zijn zal ook van de omstandigheden afhangen. Bv. of de temperatuur van de verdampende vloeistof constant gehouden wordt, en of de damp wordt afgezogen. Etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigens zal ether evengoed wel "winnen" en water wel "verliezen"; dat lijkt me helemaal juist...
Thecis
10 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk dat het eigenlijk het meest afhankelijk is van de dampdruk. Maar om dit helemaal in detail te gaan uitleggen (en de thermodynamica in te duiken), vond ik wat ver gaan ;-) In bovenstaand voorbeeld ben ik er van uitgegaan dat druk, temperatuur e.d. "normaal" zijn. Er zijn overigens wel systemen te bedenken waarin de volgorde iets anders is. Als je een gesloten systeem neem met een verhoogde druk waarbij boven de vloeistof de ruimte bijna "verzadigd" is met water, zal benzeen waarschijnlijk minder snel verdampen dan water. Maar dit is voornamelijk vanwege het hydrofiele karakter van benzeen. Ether zal het sowieso winnen vanwege het grote verschil in kookpunt in vergeljiking met de anderen.