Dat heeft te maken met het windchill effect. De lucht die je uitblaast is in beide gevallen even warm, dat kun je zien als je een thermometer aanblaast (als die snel genoeg zou reageren).
Maar als je met je vinger de langsstromende lucht voelt, wordt je vinger door hard blazen afgekoeld (vocht van je vinger verdampt en dat koelt je vinger dus sterk af) terwijl bij langzaam blazen dat effect er niet is en je alleen de warme lucht voelt.
itsme
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Correct.

Andere antwoorden (3)

met getuite lippen blaas je harder en dus koelt het af, en met open mond ''hijg'' je de (vochtige) lucht uitt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is natuurlijk het goede antwoord. Onterechte min...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb het even uitgeprobeerd....en dit antwoord klopt hoor! ;-) plus dus!
Als je met open mond luch uitblaast, voel je de lucht die uit je lichaam komt, die is warm.

Wanneer je met getuite lippen blaast, blaas je alleen de lucht in de ruimte voor je weg. En die lucht is koel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar we hier mee te maken hebben, zijn de thermodynamische eigenschappen van lucht. De lucht uit je getuite lippen komt voor uit je mond en is relatief koel. Waarschijnlijk heb je het net ingeademd. Door de lucht door je getuite lippen tegen je hand te blazen, komt het met grote snelheid tegen een beperkt oppervlak aan. Door de concentratie en dichtheid van de luchtstroom verdampt alle vocht op die plek van je hand razendsnel, wat de warmte onttrekt aan je huid. Als je tegen je hand aan hijgt, komt de lucht op een groter oppervlak terecht met bovendien een lagere snelheid. Daar komt bij dat de lucht grotendeels afkomstig is uit je longen en dus warm is en veel vocht bevat. Het zal dus (bijna) geen vocht op je huidoppervlak laten verdampen. En daarom ervaar je de temperatuur van de juist uitgeademde lucht zoals die is: rond 37 graden Celsius, je lichaamstemperatuur.
Bronnen: