Wat is de wet van Hooke? (Natuurkunde)

Voor mijn natuurkunde verslag moet ik zeggen of de elastiek voldoet aan de wet van Hooke, maar ik weet niet wat de wet van Hooke is. En op internet is er alleen maar ingewikkelde uitleg.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
12.3K

Antwoorden (2)

De wet van Hooke zegt dat de uitrekking van een materiaal recht evenredig is met de kracht die op dat materiaal wordt uitgeoefend.

Of-te-wel:

Wanneer ik 2x zo hard aan een veer trek, dan wordt de uitrekking van die veer ook 2x zo lang.
Wanneer ik 3x zo hard aan een veer trek, dan wordt de uitrekking van die veer ook 3x zo lang.

Enz.

Toegevoegd na 6 minuten:
Pak een elastiek en 3 gelijke gewichtjes.

Hang 1 gewichtje aan de elastiek en meet hoe ver deze elastiek langer is geworden. (b.v. 3 cm)

Hang vervolgens het 2e gewichtje erbij. En meet nu weer hoeveel extra (!) langer de elastiek geworden is. Is dat weer 3 cm dan voldoet de elastiek aan de wet van Hooke. (met het toevoegen van hetzelfde gewicht is de lengte evenveel toegenomen)

Om extra zeker te zijn kun je het derde gewichtje erbij hangen, dan zou er weer met dezelfde extra lengte bij gekomen moeten zijn.

Toegevoegd na 9 minuten:
Worden de uitrekkingen telkens anders, b.v. bij het eerste gewichtje is de uitrekking 1 cm, bij het tweede komt er 3 cm bij en bij het derde 7 cm. Dan voldoet de elastiek dus NIET aan de wet van Hooke.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
De wet van Hooke is een bekende wet uit de natuurkunde en materiaalkunde die de evenredigheid tussen de mechanische spanning en de hieruit voortkomende vervorming beschrijft. De wet van Hooke zegt dat de uitrekking van een materiaal recht evenredig is met de kracht die op dat materiaal wordt uitgeoefend.

Simpel gezegd: dat als je er twee keer zoveel gewicht aan hangt, het elastiek twee keer zover uitrekt. Dat kun je vrij eenvoudig meten door het elastiek te meten zonder gewicht, met een gewicht van bijvoorbeeld 100 gram en met bijvoorbeeld 200 gram. Doorgaans blijken metalen veren wel aan de wet van Hooke te voldoen en veren van kunststof of rubber niet, maar dat kun je zelf onderzoeken.