Welke kleur maken geel en blauw licht?

Ik weet dat rood+groen=geel, en rood+groen+blauw=wit. Maar hoe zit het bij een puur gele golflengte, zoals van een geel ledlampje? Dat is al 590nm en geen 650nm (rood) en 532nm (groen) gecombineerd. Wordt het dan ook wit of een andere kleur?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Geel en blauw monochromatisch licht maken veel kleuren op het oog, omdat geel deels ook door de rode kegeltjes waargenomen worden wordt de kleursensatie door alle kegeltjes gedaan.
Op rood en oranje na kun je verder alle kleurnuances maken door geel licht en blauw licht te mengen .
Dit kan zowel door te dimmen dal door PWM (pulsduurmodulatie geschieden.
Dus zijn ook kleuren als zeer licht groen, azuurblauw en andere regenboogkleuren mogelijk op de eerder genoemden na.

Toegevoegd na 18 minuten:
Overigens is echt groen 545nM en echt blauw 450nM.
Je maakt echter GEEN andere golflengten dan die van 590nM en 450 nM (uitgaande van monochromatische lichtbronnen wat de meeste kleuren leds zowat zijn (ze hebben wel meer bandbreedte dan laserlicht van een golflengte.
Het is dus aan de werking van je ogen te danken dat je de tussenkleuren waarneemt.
Realiseer je wel dat je ogen voor geel beduidend gevoeliger zijn dan voor blauw (bij de gegeven golflengten is dat ongeveer een factor 5)
Je hebt dus voor geel minder lumen nodig dan voor blauw om dezelfde waarneembare helderheid te simuleren.

Wil je geel met blauw licht mengen , dan krijg je alleen wit licht bij zeer breedbandige lichtbronnen, er zit dan immers werkelijk rood in het licht zelf.
Met monochromatisch geel en blauw kun je dus geen wit licht maken maar voor het oog wel alle tussenliggende kleuren.
Omdat je van twee golflengten uitgaat kun je ook beter geen golflengte aan de mengkleur toekennen want dat is
apert onjuist.
Wel is het zo dat een tussenkleur dezelfde kleur LIJKT te hebben als een golflengte tussen 590 en 450nM.

Maak je dus geel met rood (650 en groen 545nM 9de genoemde 532nM is een golflengte van een Nd YVO4/KTP laser (meestal gepompt met een 808nM IR laserdiode)),
dan kun je ook naast geel alle andere kleuren maken met ook een blauwe led.

Vor het gemak werk je handiger met een RGB led (strip)
welke elke waarneembare kleur kan maken maar met tussenliggende golflengten heeft dit NIETS te maken.

Om alle golflengten te kunnen maken moet je aan een tunable kleurstof (Dye) laser denken, deze kun je op een golflengte afstemmen, het bereik daarvan hangt af van de gebruikte kleurstof.
Bij mijn weten is er nog geen kleurstoflaser waarmee je met een kleurstof het hele visuele spectrum kan doorlopen.
De zgn witlichtlasers op basis van Argon/Kryptonbuizen
hebben ongeveer 10 lijnen van 671nM tot UVA.
Het ligt dan aan de resonator spiegels welke lijnen vrijgegeven worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Geel en blauw licht geven inderdaad samen de indruk van wit licht, omdat de receptoren (R, G en B) in het netvlies van het menselijk oog in gelijke mate gestimuleerd worden.
Het maakt niet uit of de kleur geel gemaakt wordt uit groen en rood licht of dat het zuiver monochromatisch geel licht is, de toevoeging van blauw licht geeft dezelfde indruk.