gaan batterijen sneller leeg met een lagere temperatuur?

iemand zei dat vandaag met deze temperatuur batterijen sneller leeg zijn. komt dat echt door de kou?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10K

Het beste antwoord

De batterijen hebben dan meer moeite de gevraagde energie te leveren als het koud is, overigens ook als het heet is!! Er is dus een optimumtemperatuur, afhankelijk van het type batterij ongeveer 20 graden BOVEN nul!!

De ZELFontlading neemt bij koude echter af, reden om batterijen koel en droog te bewaren

Toegevoegd na 14 minuten:
Bij het leegstarten van de accu neemt de levensduur snel af, de platen worden dan beschadigd, dus batterijen en accu's kunnen wel degelijk stuk gaan als het koud is en men de zaak forceert.
Bij -20 graden heeft een accu een hoge inwendige weerstand en dat wekt warmteontwikkeling op (hotspots)
De accu kan dan ongeveer 20% van zijn nominale capaciteit leveren bij hoge stroomsterkte.
Bij lage stroomsterkte speelt de inwendige weerstand van de accu een veel kleinere rol en is de nominale capaciteit haast vergelijkbaar met een warme accu.

Dit verhaal slaat vooral op loodaccu's en (alkaline)batterijen.
Li Ion en LiPo cellen gedragen zich wat anders, als die ontladen worden beneden de 2.75V dan gaan ze vaak stuk. Laden doet men met 4.20VDC per cel.

Dit type cel gebruikt men in de TESLA, een volledig electrische auto (er zitten 7000X 18650 cellen in)
Je snapt dat die cellen niet erg gevoelig zijn voor de buitentemperatuur.

Dit soort cellen zitten ook in je laptop.
De sterksten (18650)houden ongeveer 14 Watt vast (4AH type)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Batterijen kunnen slechten hoge en lage temperaturen. Bij lage temperaturen 'lopen ze leeg', en gaan inderdaad minder lang mee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat klopt. Hoe lager de temperatuur, hoe korter de levensduur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij lagere temperatuur lopen alle chemisch processen langzamer.
Bij lagere temperatuur leveren batterijen dus minder vermogen (de startmotor van de auto draait minder snel), maar ze gaan niet sneller leeg. En zeker niet kapot.
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar ben ik het niet mee eens. Op tv wordt verteld dat je met dit weer altijd met een volle batterij telefoon weg moet gaan omdat de batterij sneller leegloopt. En dat heb ik het afgelopen weekend wel gemerkt
Reddie
12 jaar geleden
Op TV hoor en zie je journalisten. Die zijn zelf niet ter zake kundig. Die hebben alles van horen zeggen.
Ze geven de werkelijkheid dan ook vaak onjuist weer. Ik weet niet wat je afgelopen weekend gemerkt heb. Het lijkt er op dat je mobiele telefoon door de kou eerder uitviel. Maar, heb je je mobiel dan niet in je (warme) zak?
En weet je nog precies hoeveel je hem gebruikt hebt tegenover de "andere" keer? Wat ik gezegd heb is dat de batterij minder vermogen afgeeft, wat betekent dat de afgegeven spanning eerder beneden het noodzakelijke niveau zit. Je ervaart dat dan als leeg.
Thecis
6 jaar geleden
+, zeker ook voor de reactie
Het spanningspotentiaal wordt minder bij lagere temperaturen. Dit is dus niet dat ze stuk zijn! Ze werken alleen minder goed. Vroeger werd ook geadviseerd batterijen in de koelkast te bewaren.
Zodra ze weer op temperatuur zijn, werken ze weer als vanouds.

Dit is natuurlijk niet voor alle batterijen van toepassing.