Meet je met een spectrofotometer de concentratie of de extinctie?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
extinctie kan je niet meten. Je moet twee lichtwaardes meten, door die van elkaar af te trekken meet je het verlies(extinctie). Je kan niet weten wat je verlies is, als je niet eerst een beginwaarde meet. Zeg dat je zonder oplossing (dus door een met water gevulde reageerbuis*?! mag iemand even zeggen) 100 lichtstrekte meet, en met oplossing meet je nog maar 80 lichtsterkte, dan weet je dat 100-80=20 lichtsterkte verloren hebt. Met dat getal kan je dan gaan rekenen. Of je gebruikt 80/100=0,8 Je meet beginwaarde, meet de eindwaarde en daardoor kan je de extinctie berekenen (weten dus niet meten). ** *zal liggen aan waar je in oplost. als het olie is waarin je oplost dan zal je daarmee beginnen. **Het verschil in onze lengte kan je wel meten, maar je kan het ook weten. Zet ons naast elkaar en houdt een meetlint tussen onze bovenkanten van ons hoofd. Dan meet je het verschil. Maar je kan het ook weten door ons mijlenver van elkaar totaal op te meten en de laagste waarde van de hoogste af te trekken. Dan weet je het. Extinctie kan je enkel te weten te komen, nooit meten. Althans ik zou niet weten hoe je dat zou moeten meten. Concentratie bereken je weer met de extinctiewaarde.

Het beste antwoord

Wanneer je een UV-VIS spectrofotometer gebruikt, meet je de lichtsterkte. Wanneer je een monster meet, neemt de lichtsterkte af. Je meet dus lichtintensiteit maar je kan dit ook extinctie noemen. Maar alleen als je het vergelijkt met iets anders.

Je maakt hier gebruik vd wet van Lambert Beer:
A = [c] * l * e
A = absorptie
[c] = concentratie vh monster
l = weglengte vh monster
e = absorptiecoefficient

Als je e weet, kan je met een enkele meting de concentratie vh monster theoretisch berekenen. In de praktijk maak je een ijklijn met 4 tot 6 bekende concenntraties van hetgeen wat je wil meten en reken je de absorptie terug op die ijklijn.

In basis meet je dus lichtintensiteit, men noemt dat ook wel extinctie. Dit kan je vrij snel en gemakkelijk omrekenen naar concentratie.
Thecis
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Je meet lichtsterkte(s) de rest is een afgeleide/berekening.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankje!

Andere antwoorden (2)

De concentratie van een verbinding in een mengsel kan juist bepaald worden door de absorbantie oftewel extinctie te onderzoeken van monochromatisch licht van de juiste golflengte.

Het is dus niet of maar dmv.

https://nl.wikipedia.org/wiki/UV/VIS-spectroscopie
erotisi
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus je meet de extinctie?
erotisi
6 jaar geleden
Nee je meet de concentratie en die kom je te weten door de absorpite van lichtstralen en die absorptie wordt ook wel extinctie genoemd
Thecis
6 jaar geleden
Nee, je meet de lichtconcentratie. Aan de hand van referenties (of als je de extinctiecoefficient weet) kan je de concentratie berekenen.
erotisi
6 jaar geleden
Ja wilde net een verbetering geven uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat je de concentratie weet en die kom je dan te weten door inderdaad de exticntie te meten. Indirect meet je de concentratie
Thecis
6 jaar geleden
Strikt genomen meet je gewoon de lichtintensiteit. Doordat je een referentie hebt, weet je of het om extinctie gaat. En daarmee kan je allerlei dingen berekenen (o.h.a. de concentratie). Maar je meet lichtintensiteit.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@erotisi extinctie kan je niet meten. Je moet twee lichtwaardes meten, door die van elkaar af te trekken meet je het verlies(extinctie). Je kan niet weten wat je verlies is, als je niet eerst een beginwaarde meet. Zeg dat je zonder oplossing (dus door een met water gevulde reageerbuis*?! mag iemand even zeggen) 100 lichtstrekte meet, en met oplossing meet je nog maar 80 lichtsterkte, dan weet je dat 100-80=20 lichtsterkte verloren hebt. Met dat getal kan je dan gaan rekenen. Of je gebruikt 80/100=0,8 Je meet beginwaarde, meet de eindwaarde en daardoor kan je de extinctie berekenen (weten dus niet meten). ** *zal liggen aan waar je in oplost. als het olie is waarin je oplost dan zal je daarmee beginnen. **Het verschil in onze lengte kan je wel meten, maar je kan het ook weten. Zet ons naast elkaar en houdt een meetlint tussen onze bovenkanten van ons hoofd. Dan meet je het verschil. Maar je kan het ook weten door ons mijlenver van elkaar totaal op te meten en de laagste waarde van de hoogste af te trekken. Dan weet je het. Extinctie kan je enkel te weten te komen, nooit meten. Althans ik zou niet weten hoe je dat zou moeten meten.
Doordat je een cuvet plaatst tussen het licht en de lichtmeter, ben je eigenlijk altijd op zoek naar de concentratie van de oplossing. Uiteraard kan je een monster met een bekende concentratie ook gebruiken voor calibratie van het systeem, dan ben je wel geïnteresseerd in de extinctie, maar normaal wordt de spectrofotometer gebruikt voor de concentratie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus je meet de concentratie?
Thecis
6 jaar geleden
Nee