Materie bestaat grotendeels uit letterlijk niets, zelfs tussen de atomen is (veel) ruimte, daar gaan golven met een zeel laag trillingsgetal of juist een hele hoge doorheen
Dus de golflengte speelt een belangrijke rol.
Als de straling gereflecteerd of geabsorbeerd wordt dan komt het er niet doorheen, anders wel.
Bij Rontgenstralen is de golflengte soms kleiner dan de molecule zelf en vliegt deze dan gewoon door de stof heen.
Alleen zware elementen stoppen deze golven deels af en dit in een verhouding met de derde macht van de atoommassa.
Vandaar dat lood het zo goed doet.
Als je er van uitgaat dat alles uit een soort trillingen bestaat, snap je misschien beter dat golven zich tussen de trillingen door kan begeven of aan de trillingen mee gaat doen (opwarming bijvoorbeeld)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is vergelijkbaar met licht en glas.
Daar verbaast niemand zich over. Als er niets is dat en obstakel vormt, dan reizen de de deeltjes (of golven naar gelang) gewoon door.
AWM
13 jaar geleden
Het hangt van het materiaal af of straling er al dan niet doorheen gaat. Alfastralen worden al door een vel papier, bètastralen pas door een dunne laag metaal (aluminium bijvoorbeeld) tegengehouden. Waarom straling door materiaal heen gaat, is niet helemaal bekend. Een logische gedachten is dat straling tussen de ruimten tussen de moleculen heengaat, maar dat lijkt niet waar. Het lijkt eerder te maken te hebben met ionenoverdracht binnen de materie. Zo gezien gaat de straling niet door het materiaal heen, maar verandert die tijdelijk. Net als stroom die door een draad gaat.