Hoe kun je het galmen van geluid in een ruimte verminderen?

Wij hebben een 'galm-probleem', nadat we het verlaagde plafond eruit hebben gehaald. Hierdoor kunnen we elkaar helemaal niet meer verstaan, zeker niet als er meerdere mensen in de ruimte praten. Alle oppervlaktes zijn nu van hard materiaal (betonnen plafond, linoleumvloer). Ik heb wel eens gehoord dat je b.v. een plankje in (precies de goede) hoek kan bevestigen, zodat de geluidsgolven anders weerkaatst worden en de galm mogelijk opgeheven wordt... maar dat was geloof ik wel ingewikkeld om te berekenen.

Kan dat?

PS we willen in deze ruimte geen tapijt leggen en er komen maar weinig meubels te staan...

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een tapijt leggen op een houten of laminaat vloer en ipv kunststoffen lamellen houten kiezen of gordijnen van stof. Dat is in de basis de oplossing. Wil je dit niet, dan moet je het anders oplossen door de aankleding: door een kast of dressoir, hoog of laag, licht of donker, afhankelijk van smaak en ruimte. Voorbeeld: een slaapkamer strak inrichten met alleen bed, nachtkastjes, stoel en zelfs met gordijnen gaf hetzelfde probleem. Er mankeerde iets. Een lage goed gevulde boekenkast tegen de muur was de oplossing: geen hol geluid meer. Kleden aan de muren! Als schilderij opgehangen aan een muur, heft dit probleem ook op, maar ook wat meubilair extra , tafel bankstel , kan het doen. Je kunt veel kanten op, zult het moeten uitproberen. Less is More , maar wel lastig de balans te vinden.
TurfGraver
6 jaar geleden
Voor ander doel maar om een idee te krijgen. http://homestudioplugin.nl/thuis-studio-beginnen/studio-akoestiek/
Absorptie is hier nodig. Afweging is keuze tussen inrichting en gevolg.

Het beste antwoord

Hoe meer zachte materialen, hoe meer absorbtie van geluid. Maar ook met harde materialen als leer en hout kun je effect bereiken omdat geluiden door objecten in verschillende richtingen worden weerkaatst. Daardoor leggen de geluidsgolven een langere weg af voordat ze je oor bereiken en hoor je dus minder galm. Ook luxaflex voor de ramen kan al helpen en dan met name als je de lamellen een beetje schuin zet. Geluid gaat tussen de lamellen door naar het glas, weerkaatst daar (voor een deel) schuin terug naar de luxaflex maar kan dan niet meer ongehinderd terug de kamer in. Het wordt als het ware opgesloten tussen glas en lamellen. Hoewel houten of aluminium lamellen van hard materiaal zijn, zullen ze de geluidstrillingen niet doorgeven, omdat ze enigszins los hangen. Voor planten geldt min of meer hetzelfde. Ook schilderijen en lampen helpen in de verbetering van de akoestiek. Stoffen lampenkappen en schilderijen of foto's op canvasdoek (zonder glas) werken beter dan harde materialen, maar het is niet zo dat harde materialen helemaal geen effect zouden hebben.

Is je huis nog niet ingericht, doe dat dan eerst en bepaal daarna pas of het echt nodig is om extra akoestische maatregelen te treffen. Dat kan in de vorm van een vloerkleedje, kussentje op de bank, maar ook bijvoorbeeld een aantal goedkope canvas schilderdoeken die je in dezelfde kleur schildert als de wanden. Een combinatie van 4 of 6 kleinere doeken werkt beter dan 1 hele grote. In plaats van dezelfde kleur als de wand kun je er natuurlijk ook een artistiek geheel van maken...

Die truc met een plankje in een hoek werkt vooral als je last hebt van galm van je muziekboxen. De geluidsbron (box) staat dan altijd op dezelfde plek, waardoor het mogelijk is om te berekenen waar en hoe het geluid gebroken moet worden. Van mensen kun je niet verwachten dat ze alleen hun mond open mogen doen als ze op een bepaalde stoel zitten, dus voor galm van pratende mensen heeft het geen zin.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord & tips. Daar kan ik zeker wat mee!

Andere antwoorden (1)

Hoe strakker het interieur, hoe vaker er een probleem met de akoestiek is. Als er weinig in huis is, is er niks om het geluid te absorberen. Door te zorgen dat er materialen en objecten zijn die het geluid opnemen, kan de nagalm worden verminderd. De eerste winst is vaak al te behalen door het aanbrengen van raambekleding. Kies voor een vollere stof om een optimaal resultaat te bereiken. Nog beter wordt het als je kiest voor een extra laag raambekleding in de vorm van rolgordijnen, plissegordijnen of vitrage.
Zorg je voor onderbrekingen in de ruimte dan kunnen de geluidsgolven – heel simpel gezegd- minder makkelijk van de ene kant van de ruimte naar de andere kant bewegen. Dit kan door de zithoek zo te draaien dat het de ruimte breekt. Hoekjes maken is dus het devies.
fremar
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
Het nadeel van akoestiek proberen te regelen met raambekleding is dat het overdag en 's avonds niet hetzelfde werkt. Gordijnen open versus gordijnen dicht.