Kan een rechtzaak tegen de Large Hedron Collider deze tot sluiting dwingen ?

Large Hedron Collider : de grootste deeltjesversneller die bij Geneve is opgesteld. Het laten botsen van primaire deeltjes ( protonen etc.) levert wetenschappelijke inzichten op.

In een artikel : www.newscientist.com/article/mg20527485.700-cern-on-trial-could-a-lawsuit-shut-the-lhc-down.html in Newscientist schetst de schrijver van het artikel Eric E. Johnson een mogelijke rechtzaak waarin het functioneren van LHC mogelijk onmogelijk zou worden gemaakt.

De stelling is : ondanks het feit dat er een minieme kans is dat er door de LHC een mini zwart gat zou worden gevormd, heeft een rechtzaak kans. Namelijk onduidelijkheden in de berekeningen van de eventuele mogelijkheid dat het mini zwart gat zou kunnen ontstaan.

Verder is de inzet van de rechtzaak enorm. Het voortbestaan van de aarde staat op het spel. De ene partij heeft zo een enorm groot belang tegenover de andere partij . Namelijk het voortbestaan van de planeet Aarde met alle levende wezens tegenover het voortbestaan van het LHC project en de wetenschappelijke waarde.

Heeft een rechtzaak zin ? Heeft het kans op slagen ? En wat zou de consequentie zijn voor de wetenschap over elementaire deeltjes ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dezelfde onzin kwam ook naar boven toen de RHIC in Brookhaven New York af was. Het was toen onzin en dat is het nu nog steeds. Je moet als mens behoorlijk arrogant zijn te denken dat we met onze minieme speeltjes de kolossale krachten van een zwart gat kunnen bereiken.
Ik ben ook benieuwd welke rechtbank dat zou kunnen. Het CERN is een Europees project en kan niet zomaar door een willekeurige kantonrechter in Zwitserland of Frankrijk worden stil gelegd. Laat staan door een willekeurige rechtbank buiten Europa (al hebben Amerikaanse rechters niet altijd door dat ze niks te vertellen hebben buiten de VS). En denk niet dat een project zo duur als de LHC niet lang van te voren is getoetst op juridische haken en ogen en heeft alle benodigde papieren van de betrokken project landen om heel lang in bedrijf te blijven.

Lees voor de gein de link hieronder maar eens... voor de echte geocide fanaten :)

http://qntm.org/destroy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ach nee, kans op succes heeft zo'n rechtzaak niet. Er is geen bevioegde rechter. Vroeger heeft men ook processen gevoerd om de trein en later de auto verboden te krijgen. De schrijver is aandachtzoeker. Op het moment, dat hij in een auto of vliegtuig stapt, dan heeft hij al een grote kans om te verongelukken dat met de LHC.
Het LHC project is een antwoord op een andere vraag hier, inzake de toekomst van het Westen. Wij kunnen alleen overleven als wij 'de concurrent' voorblijven. Wat we gaan verliezen als wij met het LHC project stoppen kunnen wij alleen zeggen als we een aantal jaren verder zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt me een aanklacht van iemand die de materie niet begrijpt, puur op basis van onderbuikgevoelens.

De LHC doet niets dat niet al vele miljarden jaren op natuurlijke wijze gebeurt. Het bereikte energieniveau is verwaarloosbaar vergeleken met de energieniveaus van kosmische stralen waarmee we al miljarden jaren gebombardeerd worden. Bovendien is het natuurlijk opmerkelijk dat deze klacht nu pas komt, en niet 25 jaar en een paar miljard euro eerder, vóórdat dat ding gemaakt werd.

Wanneer ik mensen hoor klagen over de LHC, zijn dit meestal mensen die twee jaar terug nog niet eens wisten dat dat ding in aanbouw was. Als je zo aanwijsbaar weinig interesse hebt in het onderwerp - mensen die zich ermee bezig houden, voor werk of hobby, waren al lang op de hoogte van wat er aan zat te komen - moet je niet verwachten dat je een reëler beeld hebt van de risico's dan de mensen wiens werk het is om dit soort van ding te onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens @simplynotedible. Wat mij fascineerd is dat zo'n rechtzaak in principe mogelijk is en blijkbaar te winnen is niet wegens de miniscule kans ( van 0 tot 1 op 50.000.000 zijn verschillende schattingen ) maar enkel en alleen door de hoge inzet van de rechtzaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is iets wat eingenlijk een non-argument zou moeten zijn. "Er kan niets mis gaan, hoor, maar stel je voor dát het misgaat..." Dan wil ik wel een vliegmaatschappij aanklagen voor de minuscuul kleine kans dat een overvliegend vliegtuig precies op m'n hoofd neerstort. Zeer onwaarschijnlijk, maar stel je toch eens voor.
Mensen zijn altijd bang voor dingen die ze niet goed begrijpen. Dat is geen reden om het project stil te leggen. Toen de eerste stoomtrein reed tussen Amsterdam en Haarlem was er ook protest van mensen die dachten dat je dood zou gaan bij de snelheid die de trein bereikte. Het is kennelijk populair om te wijzen op grote gevaren, zoals de opwarming van de aarde, de omdraaiing van de richting van de aarde, zure regen etc. Er zijn altijd mensen die erop wijzen dat de aarde vergaat zoals Nostradamus. Ook boeken en films of dit thema zijn geliefd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk. In de goeie, ouwe tijd werden mensen gewoon beschuldigd van hekserij en op de brandstapel gegooid of verbannen. Het kan veel conservatieve mensen niet schelen dat de aarde om de zon draait of hoe het heelal werkt. De vruchten van de boom der kennis zijn niet voor de mens.

Sluiten en verbieden dus die handel,.

Tegenwoordig is het voor conservatieven moelijker om de voortuitgang tegen te houden. In de VS kunnen ze bijvoorbeeld de evolutietheorie nog wel tegenhouden. En ze proberen het met steun van het CDA ook in nederland.

Veel mensen vertrouwen namelijk liever op wat ze geloven dan wat ze weten. Dat is het zogenaamde grote belang waaruit dit proces voortkomt in mijn ogen.

Bij weten horen vragen, kennis opbouwen, twijfelen, discussie, zelf nadenken en bewijzen (dus een LHC). Kennis is mensenwerk.
Geloof staat stil omdat de tekst van de Bijbel of Koran nu eenmaal vastligt. En de autoriteit daarachter is altijd God.
Wetenschap gaat iedere dag verder en dat leidt onvermijdelijk tot conflicten. Het woord van God tegen mensen van de kennis.

Het feit dat men als argument een zwart gat gebruikt geeft volgens mij aan dat de mensen die zich zorgen maken geen idee hebben wat er voor nodig is om er een te maken en wat er zou gebeuren als er een zou kunnen ontstaan.
Alleen dan kom je op een doemscenario dat de hele aarde wordt verzwolgen door zwarte gaten, gemaakt door gekke professors met een helse machine :-)

Misschien een leuk scenario als opvolger van de film 2012 die ook al zo realistisch was? (Neutrino's van de zon die "ineens" stoute dingen beginnen te doen)